عید فطر مظهر نگاه دینی به مقوله های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی/ اجتماع نمازگزاران روز عید فطر تجلی وحدت مسلمین در سراسر جهان

چاپ

به گزارش رامسرنوین، عید فطر روز اول ماه شوال و در پایان ماه رمضان است، عید فطر از مهم‌ترین جشن‌ها و اعیاد مسلمانان است، در کشورهای اسلامی، عید فطر از جمله اعیاد بسیار مهم محسوب می‌شود و به طور معمول با تعطیلی رسمی همراه است، در این روز، روزه حرام است و نماز عید برگزار می‌ شود.

پرداخت زکات فطره در این روز بر مسلمانان واجب می‌شود، از سال ۱۳۹۰ با تصویب مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان ایران، عید فطر دو روز تعطیل است.

از آن‌ جایی که شرط اعلام ماه شوال با رویت هلال ماه به وقوع می‌پیوندد، همواره در کشورهای مسلمان، بر حسب موقعیت مکانی آن کشور، رویت هلال ماه اول ماه شوال و روز عید فطر متغیر است به صورتی که ممکن است به طور مثال در عربستان سعودی روز دوشنبه روز عید اعلام شود اما در ایران روز سه شنبه روز عید فطر اعلام شود.

همچنین در ایران به طور عمده تعیین عید فطر بر عهده حاکم شرع است و پیروی از آن طبق نظر بعضی مراجع تقلید و علمای شیعه بر تمام شیعیان حتی مراجعی که نسبت به آن علم ندارند لازم است.

در متون اسلامی، توصیه شده است که مسلمانان در روز عید فطر و عید قربان، حمام و غسل کنند، غسل عید از سنت‌های مسلمانان در روز عید است و در آن فرقی بین مردان، زنان و کودکان نیست.

برخلاف غسل جمعه، غسل عید می‌تواند قبل از اذان صبح انجام گیرد. علاوه بر غسل، عطر زدن و مسواک کردن نیز از سنت‌های روز عید فطر است. از سنت‌های مسلمانان در روز عید فطر، تکبیر است. تکبیر در روز عید فطر، برگرفته از آیه‌ای از قرآن است و پیش از نماز عید فطر و شروع خطبه، در خانه‌ها و کوچه و بازار خوانده می‌شود.

حجت‌الاسلام سیدحمید حسینی نویسنده و پژوهشگر امور دینی در گفت‌و‌گو با بلاغ، اظهار کرد: در روایت‌های اسلامی آمده که فضیلت عید فطر، کمتر از شب قدر نیست.

وی با بیان اینکه در عید فطر خداوند پاداش‌های خود را به مؤمنان روزه‌دار می‌بخشد و آنان را مورد رحمت قرار می دهد، تصریح کرد: غسل کردن پس از غروب آفتاب، خواندن دعای ویژه رؤیت هلال ماه، خواندن زیارت امام حسین (ع)، احیای آن شب به دعا و نماز و استغفار، خواندن ۱۰ رکعت نماز، خواندن دعاهای مخصوص این شب، کنار گذاشتن زکات فطره، پوشیدن لباس نیکو، استفاده از عطر و بوی خوش، پرداختن زکات فطره، خواندن دعای ندبه، دید و بازدید اقوام و نزدیکان، و زیارت اهل قبور از مهم‌ترین اعمال شب عید فطر عبارت است.

این نویسنده و پژوهشگر امور دینی با اشاره به اینکه مهم‌ترین کارها در این شب پس از جستجوى ماه و دیدن آن، خواندن دعایى است که هنگام دیدن ماه خوانده مى‌‏شود و در صحیفه سجادیه آمده است، خاطرنشان کرد: بزرگى این روز نیز به اندازه بزرگى تمام اوقات و حالت‌های وی در ماه رمضان است چرا که این روز وقت آشکار شدن ثمره، اعطاى جوایز و فهم قبول یا رد شدن، رضایت یا خشم، نزدیکى یا دورى و خوشبختى یا بدبختى است.

حسن نصیری کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌و‌گو با بلاغ، اظهار کرد: عید فطر، روزی است که همه مسلمانان جهان در کنار یکدیگر به نماز می ایستند و این بیانکر وحدت میان مسلمانان است.

وی با بیان اینکه امروز دنیای اسلام به وحدت نیاز دارد تا در مقابل استکبار جهانی و تروریسم به پیروزی دست یابند، تصریح کرد: اعیاد مسلمانان به ویژه روز عید فطر در کنار نگاه عبادی، تفکری سیاسی از مردمی که یک ماه روزه‌دار بودند را به نمایش می‌گذارد و یک فرصت بی‌نظیر است.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: عید فطر را می‌توان به نگاه فرهنگی، اقتصادی و سیاسی تقسیم بندی کرد.

نصیری با اشاره به اینکه از منظر اقتصادی پرداخت فطریه پیام‌های فراوانی دارد، گفت: فراتر از زکات خود جمع و اجتماع متدینان می‌تواند ظرفیت‌های فراوانی را در تحقق امور اقتصادی کلان و راه‌گشا حتی در قلمرو ملی را فراهم آورد.

به گزارش بلاغ، عید زمانى است که خداوند متعال براى جایزه دادن و بهره‏ مند کردن بندگان از نعمت‌ها، آن را در میان روزها انتخاب مى‌‏کند، تا براى گرفتن خلعت‌ها و عطایا جمع شوند و به همگان اعلام کرده است که به درگاه او روى آورده و با اعتراف به بندگى و آمرزش خواستن از گناهان و عرضه نیازها و آرزوهایشان براى او تواضع کنند.

خداوند نیز در تمام این موارد به آنان وعده اجابت و اعطایى بالاتر از آرزوهای‌شان بلکه بالاتر از آنچه در دل بشرى خطور کرده، داده است.

دوست دارد در چنین روزى به او خوش گمان بوده و جانب امیدوارى به قبول خداوند و آمرزش و عطاى او را بر جانب ترس از رد و عذابش ترجیح بدهند.