پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ , Tuesday 16 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 14268
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۱۷ خرداد, ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۴
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    به مناسبت روز ولادت امام حسن (ع) و اکرام:

    امام حسن (ع) الگویی بی نظیر در کرامت و بخشش/ ضرورت اکرام و کمک مردم به نیازمندان در تمامی طول سال

    بیشترین استقبال از طرح اکرام در ایام ماه مبارک رمضان و نیز در شب‌های قدر انجام می‌شود اما متاسفانه در بقیه سال این طرح چندان استقبال نمی‌شود.

    به گزارش رامسر نوین به نقل از بلاغ، امام حسن(ع) از همان دوران کودکی به امام ایثار و اسوه، جود و بخشش و الگوی کرامت و بزرگواری معروف و مشهور گردید.

    اگر می خوانیم که امام حسن مجتبی در دوران کودکی به انفاق اعضای خانواده اش سه روز تمام، غذای خود را کریمانه در اختیار مسکین و یتیم و اسیر می گذارد و تنها با آب افطار می کند، در دیگر مقاطع زندگی خویش همین روش را انتخاب کرده و سه مرتبه دارایی های خود را با فقرا و مستمندان تقسیم می کند تا بدین وسیله به آیندگان این درس را بدهد که در راه خدا باید از مال و ثروت گذشت و بینوایان را از آن محروم نساخت.

    او به آیندگان گفت که لذت دنیا به این نیست که آنچه داری تنها برای خود داشته باشی بلکه باید شادی را با فقرا و مستمندان تقسیم کرد.

    در اغلب جوامع بشری تمکن اقتصادی با عزت افراد ارتباط مستقیم دارد. افراد در جوامع در حال توسعه براساس معیارهای اقتصادی رتبه بندی می‌شوند. برای افراد شرایط اقتصادی معیار و تعیین کننده طبقه اجتماعی‌شان محسوب می‌شود.

    با تحولات اقتصادی و بروز فقر در جامعه افراد از طبقه اجتماعی خود فاصله گرفته و به این ترتیب برای دستیابی به طبقه اجتماعی قبلی خود تلاش می‌کنند.

    در برخی موارد تلاش‌های افراد برای کسب موقعیت اجتماعی موجب برخی سرکوب‌هایی در جامعه می‌شود که در این مرحله هر اندازه عزت افراد زیر پا گذاشته شود به همان میزان آسیب‌ها نیز به سراغ این افراد می‌آید.

    شخصی که بر سر چهارراه‌ها تکدی‌گری می‌کند یا فردی که به دلیل فقر مجبور به پذیرش هر شغل است، طبیعتا تحت شرایط موجود در اختیار مافیای مواد مخدر قرار می‌گیرد تا به عنوان توزیع‌کننده مواد مخدر بتواند هزینه‌های امرار معاش خود را تامین کند.

    افراد باز مانده از فرصت‌های تحصیلی یا فرصت‌های برابر در جامعه برای رشد و پیشرفت چاره ای جز پیوستن به گروه همسالان خود ندارند و شاید این گروه‌ها فرد را در مسیر بزهکاری هدایت کنند.

    در اصل فقر می‌تواند زمینه ساز بروز آسیب‌های اجتماعی در ابعاد گوناگون باشد و این امر در زنان و مردان با کارکردهای متفاوتی همراه است و برخی از زنان امروز در جامعه ما به دلیل نگاه مرد سالارانه حاکم با حداقل حقوق به فعالیت می‌پردازند.

    جلال اسلامی موسس یکی از موسسه‌های خیریه در اسلام آباد در گفت و گو با خبرنگار ما، گفت: بسیاری از این موسسه‌های خیریه با حمایت‌های مردی برای کمک به نیازمندان دایر شده است.

    وی افزود: نیازمندان تصور می‌کنند همه موسسه‌ها باید به تمامی خواسته‌های آنان را عملی کنند در حالی که این موسسه‌ها با حمایت مردمی اداره می‌شود.

    این موسس یادآور شد: هر چند کمک به نیازمندان لازم است اما دولت نیز باید کارخانه‌ای یا مکانی برای تولید و پیشرفت اقتصادی به طوری که این افراد بدون هر گونه ترس و واهمه‌ای در این مداکز جذب و به فعالیت بپردازند که در این حالت به این افراد ماهی نمی‌دهیم بلکه ماهیگری می‌آموزیم.

    احمد مقیمی کارشناس کمیته امداد در گفت و کو با خبرنگار ما، گفت: طرح‌های «اکرام ایتام» و «محسنین»، از جمله طرح‌هایی هستند که کمیته امداد امام خمینی (ره) به منظور استفاده از مشارکت مردمی در رسیدگی به نیازمندان اجرا می‌کند.

    وی افزود: طرح «اکرام ایتام» مختص کودکانی است که پدر خود را از دست دادند و طرح «محسنین» مربوط به کودکانی که یا پدر و مادر از یکدیگر جدا شده و تحت سرپرستی مادرشان هستند و یا آنکه پدرشان در قید حیات است، اما به دلیل بیماری قادر به تامین معاش خانواده نیست.

    کارشناس کمیته امداد تصریح کرد: تشخیص نیازمند بودن این خانواده‌ها توسط کارشناسان کمیته امداد انجام می‌شود.

    مقیمی یادآور شد: در هر کدام از این طرح‌ها، فرد خیّر می‌تواند حامی تعدادی از این کودکان شود.

    وی گفت: بیشترین استقبال از طرح اکرام در ایام ماه مبارک رمضان و نیز در شب‌های قدر انجام می‌شود اما متاسفانه در بقیه سال این طرح چندان استقبال نمی‌شود و باید این سنت در میان مردم ترویج داده شود.

    یک مددجوی کمیته امداد که پدر خود را از دست داده در گفت‌وگو با خبرنگار ما، می‌گوید: پیش از بدنیا آمدن، پدرم را از دست دادم اما با این حال مادرم با کار کردن مرا بزرگ کرد.

    وی افزود: مادرم از صبح تا غروب کار می‌کرد تا من و خواهرم را به دانشگاه فرستاد.

    این دختر ادامه داد: ما خانه نداشتیم و همیشه اجاره نشین بودیم اما تکه‌ای زمین به مادرم ارثیه رسید در همین حال زمان اجاره هم تمام شده بود و صاحب خانه گفت باید از اینجا برویم.

    وی گفت: من و مادرم وسایل‌های خانه خودمان را بردیم خانه یکی از دایی‌هایمان اما برای آنکه آنها اذیت نشوند خود در درون راه‌روی جایی که مادرم کار می‌کرد در آنجا زندگی می‌کردیم.

    این فرد یادآور شد: از کمیته امداد خیلی خواستیم تا کمی کمک مالی کند تا همان انباری داخل آن زمین را برایمان به شکل خانه در آورد اما هیچ کمکی به ما نکرد.

    وی می‌گوید: بسیاری از مواقع کمیته امداد بسیار با امثال ما که کمکی به آنها نیاز داریم بد رفتار می‌کند اما من و مادر با همدیگر کار کردیم و من هم از صبح تا غروب کار می‌کردیم تا اینکه توانستیم با همکاری هم خانه کوچکی در درون باغی کوچک اما زیبا بسازیم

    به گزارش رامسر نوین، تمامی کسانی که نیازمند هستند نیاز به اندک حمایت مردمی دارند و هر چنذ برخی از تکدی گرانی که در خیابان‌ها هستند اما این تکدگی‌گران برخی آنها به عنوان مافیا بوده اما کسانی که نیازمند هستند دست خود را جلوی دیگران دراز نمی‌کنند.

    نیازمندان افرادی درستکار هستند که نیاز به حمایت مالی برای گذران زندگی خود دارند و با اندکی حمایت‌های مالیمان می‌توانیم لبخند را بر روی لبانشان بنشانیم.

    برچسب ها :