پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ , Saturday 20 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 14263
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۱۶ خرداد, ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۵
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار > ویژه ها
  •   

    صنایع دستی پلی میان اقتصاد و فرهنگ است/ صنایع دستی گام بلندی برای معرفی فرهنگ اصیل ایرانی است

    صنایع دستی پلی میان اقتصاد و فرهنگ است و با توسعه آن، نه تنها به اشتغال زایی و اقتصاد کمک کرده‎ایم بلکه گام بلندی برای معرفی فرهنگ اصیل ایرانی برداشتیم.

    به گزارش رامسر نوین، امروزه رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی بدون توجه به اجزاء آن چندان امکان پذیر نیست و توزیع اشتغال میان بخش‎های اصلی فعالیت‎های اقتصادی تابع دو پارامتر نیروی کار و سرمایه است که در این میان صنایع دستی به دلیل خصوصیاتی ممتاز مانند سرمایه اندوز بودن، کاربر بودن، مشارکت دادن زنان در تولید، متنوع کردن منابع درآمد خانوار، کاهش ریسک درآمد، استفاده آن از منابع داخلی و بسیاری دیگر ازپارامترهای اقتصادی و فرهنگی نظیر ارزش افزوده بالا، حفظ فرهنگ و اصالت بومی، انتقال هنر بومی و محلی، پیوند نسل‌ها و سایر مولفه‌ها می‌تواند یکی از مهمترین عوامل و راه حل‌های مبارزه با بیکاری در مناطق مختلف کشور باشد و تأثیرات بلند مدت بر توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور ایفا کند.

    بدون تردید یک یار دلایل مهم در توجیه اقتصادی صنایع دستی نقش آن در زمینه اشتغالزایی است.

    کنکاش و مطالعه پیرامون برنامه‌ریزی، نقش و اهمیت توسعه صنایع دستی، شناسایی وایجاد ظرفیت‌های جدید، ایجاداشتغال مولد و ارتقاء و بهبود شاخص‎های کلان اقتصادی و نیز ارتقاء سطح درآمد و معیشت و رفاه هزاران خانه‌دار روستایی و شهری فعال دراین صنعت ضرورت پیدا می‎کند.

    مهدی افخمی کارشناس صنایع دستی در گفت و گو با خبرنگار ما، گفت: صنایع دستی ایران از ظرفیت‎های بسیاری برخوردار است و محصولات برآمده از این صنعت مورد اقبال عموم مردم و توریست‌ها قرار دارد و کافیست که با نگاهی جامع و برنامه‌ریزی منسجم برای تولید و معرفی این محصولات اقدامات لازم انجام شود.

    افخمی افزود: صنایع دستی پلی میان اقتصاد و فرهنگ است و با توسعه آن، نه تنها به اشتغال زایی و اقتصاد کمک کرده‎ایم بلکه گام بلندی برای معرفی فرهنگ اصیل ایرانی برداشتیم.

    وی تصریح کرد: صنایع‌ دستی فعالیت و حوزه‌‌ای اقتصادی است که می‎تواند روی رشد صادرات غیرنفتی کشور تاثیر فزآینده داشته باشد و زمینه اشتغال فراوانی را ایجاد کند و نیز بستری برای معرفی بهتر و فراگیر فرهنگ و هنر ایران در داخل و خارج کشور باشد.

    این کارشناس یادآور شد: با توجه به این دو کارکرد همزمان صنایع‌ دستی و تاثیرات آن در رشد اقتصادی کشور، ضروری است که در برنامه‌ ریزی ‌های کلان کشور، نسبت به آن توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

    هادی براری معرقکار مازندرانی در گفت و گو با خبرنگار ما، گفت: من سال‌هاست که در هنر معرق فعالیت دارم اما با توجه به اینکه دستگاه‌های لیزر برای برش رواج پیدا کرده این هنر نیز در حال از میان رفتن است.

    براری تصریح کرد: البته من خود را جدای از تکنولوژی نمی‌دانم و هر چند با این روش می‌توان محصولات بیشتری تولید کرد اما هدفم این است که با این روش حداقل طرح‌های ایرانی را برای برش‌هایمان انتخاب کنیم.

    به گزارش رامسر نوین، آنچه مسلم است عرصه صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی ایران اهمیت بسیار ریادی دارد که مصداق بارز این اهمیت را می‌توان در توجه و تاکید مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست‌‌های کلی برنامه ششم توسعه مشاهده کرد و در بند ۵۱ این سیاست ‌ها به طور مشخص و محرز بر حمایت از صنایع‌ دستی تاکید و توصیه شده است.