دستاوردهای ۴ دوره برگزاری جشنواره ملی گل گاو زبان در جنت رودبار رامسر

چاپ

به گزارش رامسرنوین، امروزه در دنیا صنعت گردشگری با زیر شاخه های گسترده و متنوع بویژه گردشگری سلامت جایگاه ویژه دارد.

صنعتی پاک و درآمدزا که در دنیای مدرنیته و خستگی مردم از کار و زندگی شهرنشینی روستا و مناطق بکر مقصد سفر گردشگران است.

ایجاد مقاصد جدید گردشگری از جمله کارهایی است که برنامه ریزان باید روی آن سرمایه گذاری نمایند سادگی و بی پیرایگی و زندگی به سبک و سیاق روستایی خواسته اکثریت مردم خسته از شهرنشینی است که دوست دارند دل به طبیعت و روستا بزنند و از مواهب بی بدیل آن استفاده نمایند کنار نهر آب روانی بنشینند و با یک کشاورز گپ و گفتی داشته باشند و یا دم نوشی از گیاهان دارویی را دردل طبیعت بنوشند و به دوردست هاخیره شوند.

اینهامقدمه ای شدتابه یک ظرفیت در رامسربهشت زمینی خدابپردازیم.

رامسر از دیرباز تاکنون به شهر کنفرانس ها ،همایش ها معروف بوده است که در ادوار گذشته این قابلیت نادیده گرفته شد اما در ۴ سال اخیر در آن متمرکز و اتفاقا مورد استقبال مردم و گردشگران قرار گرفت.

جشنواره اردیبهشت در بهشت رامسر با تمرکز بر شیردوشان دهستان اشکورعلیا ،بهارنارنج موزه کاخ و گل گاو زبان روستای جنت رودبار از جمله آنهاست.

در کنار این جشنواره ها هفته فرهنگی رامسر را به عنوان یک رویداد مهم می توان ارزیابی که در ایجاد شور و نشاط اجتماعی موثر است.

همه این جشنواره ها را می توان در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی و سیاست های دولت تدبیر و امید در ساحت های فرهنگی و اقتصادی ارزیابی نمود.

امروزه در برخی از شهرهای دنیا بخاطر میزبانی یک رویداد معروفند مثلا شهرکن در حوزه فیلم و باید مناطق شمالی و بویژه رامسر به سمت این حوزه قوی پیش برود که در کنار این جشنواره ها میزبانی جشنواره بین المللی فیلم یاس را نباید از نظر دور نگه داشت.

این همه اتفاقات قشنگ را باید از منظر نیک اندیشی مسولان و در راس آن فرماندار و نماینده عالی دولت و همراهی خوب مردم دانست.

گرچه نقد ساختار و برنامه های جشنواره ها در جهت پویایی حرکت و مسیر آینده با نگاه کارشناسی و پیشنهادی باید مورد امتنان قرار بگیرد اما زیر سوال بردن اصل برنامه ها منطقی و زیبنده نیست.

بطور نمونه جستاری کوتاه به برخی از دستاوردهای جشنواره های ملی گل گاو زبان در روستای جنت رودبار می پردازیم که چه دستاوردهایی برای این مرکز دهستان زیبا داشته است:

پس از برگزاری جشنواره ها نگاه مسولان ذیربط و حتی گردشگران و مسافران تغییر یافت.

جنت رودبار به عنوان روستای نمونه و پایلوت بوم گردی کشور معرفی شد.

درسال گذشته گل چینی گیاه دارویی گل گاو زبان به شماره ۱۲۲۵ ثبت میراث ملی شد.

دبیرخانه دائمی جشنواره ملی گل گاو زبان در جنت رودبار گشایش یافت.

اعتباری بالغ بر ۷۵ میلیون تومان جهت ایجاد مرکز رفاهی (پارکینگ ،سرویس بهداشتی ،نمازخانه ) به روستای جنت رودبار تخصیص یافت.

بوم گردی،طبیعت گردی و گردشگری سلامت در این دهستان زیبا و روستای جنت رودبار تقویت شد.

نگاهی به مطالب سخنرانان مسول درجشنواره چهارم نیز قابل توجه است:

محمد آزاد فرماندار و نماینده عالی دولت در شهرستان نمونه گردشگری رامسر معتقد است برپایی چنین جشنواره هایی موجب رونق اقتصادی منطقه است و باید تلاش شود چنین جشنواره هایی ثبت ملی شود.

جشنواره ملی گل گاو زبان موجب توسعه گردشگری نیز شده است.

حسین سروری فرماندار سابق رامسر و پایه گذار این جشنواره نیز معتقد است باید تلاش شود پیوند کشاورزی و توریست هم زمان بوجود آید.

ظرفیت های مختلف رامسر موجب توسعه گردشگری آن شده است و جشنواره ها علاوه بر معرفی قابلیت ها، مانایی گردشگران را بدنبال دارد.

گلچوب مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران نیز گفته ،مازندران با تولید بیش از ۱۱۰۰ تن انواع گیاهان دارویی در سطح ملی نقش مهمی در تولید دارد و گیاه دارویی گل گاو زبان رامسر باید به دنیا شناسانده شود.

مهندس نواییان مدیر جهاد کشاورزی رامسر نیز معتقد است برپایی جشنواره ملی گل گاو زبان موجب انگیزه بیشتر کشاورزان در تولید شده است.

سطح زیرکشت ۲۰۰ هکتاری با تولید سالانه ۶۰ تن گل خشک با ۱۱۰۰ بهره بردار نقش عمده ای در تولید و اشتغالزایی دارد.

کوتاه سخن آنکه باید چنین جشنواره هایی مورد حمایت قرار بگیرد و سال به سال کیفی تر و پویاتر از گذشته با مشارکت مردم، تشکل های مردم نهاد و کشاورزان دنبال شود , همه کمک نماییم تا رامسر به شهر همایش ها و جشنواره های ملی و بین المللی تبدیل شود.