پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ , Friday 19 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 14240
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۹ خرداد, ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۷
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    سرطان ریه و بیماری‌های قلبی از پیامدهای استعمال دخانیات است

    سرطان ریه یا بیماری‌های قلبی پیامدهای استعمال دخانیات و مشکلات بهداشتی در ارتباط با مصرف مواد دخانی که می‌تواند بخاطر شرایط جسمانی و مقاومت ایمنی در افراد سیگاری بوجود ‌آید.

    به گزارش رامسرنوین به نقل از بلاغ، سیگار کلمه‌اى اسپانیایى که از «سیگارا» به معنى «در کاغذ پیچیدن» مشتق شده و در انگلیسی به سیگار معمولی یعنی به برگ‌های خشک و بریده شدۀ گیاه توتون که در کاغذ پیچیده شده باشد سیگارت ( cigarette ) می‌گویند و به سیگار برگ یعنی برگ‌های گیاه توتون که بطور مستقیم بدون پیچیدن در کاغذ سیگار گفته می‌شود.

    توتون، تنباکو و دخانیات – توتون کلمه‌ای ترکی و به معنای دود می باشد و در عربی واژه توتون به «دخان» و یا «دخانیات» و در انگیسی به آن تاباکو و در ایران تنباکو و در فرانسه و آلمانی به آن «تاباک» می‌گویند.

    هر کار یا عملی که وابستگی به وجود آورد، حال این عمل هر چه که باشد سیگار نیز یکی از مواد اعتیادآور که کشیدن آن به سرعت باعث وابستگی به آن و دروازه ورود به دنیای اعتیاد است.

    به عبارت دیگر اعتیاد عبارتست از یک تمایل غیر طبیعی به یک ماده مخدر که فرد نسبت به آن وابستگی جسمی و روحی پیدا می‌کند.

    مهدی غلامی دانش آموخته روانشناسی در گفت و گو با خبرنگار ما، با بیان اینکه سیگار کشیدن موجب وابستگی فرد و ناراحتی اطرافیان و نیز خانواده‌ها می‌شود، گفت: از نشانه‌های وابستگی فیزیکی اضطرار فرد برای «سیگار کشیدن» چند دقیقه پس از برخاستن از خواب، دود کردن سیگار در فواصل منظم در طول روز و ضروری و لازم دیدن اولین سیگار روزانه و مقدم دانستن آن بر سایر کارها است.

    وی تصریح کرد: کسانی که به نیکوتین وابسته هستند، ممکن است به آثار نامطلوب آن تحمل پیدا کنند و در این صورت دیگر از سیگار کشیدن لذت نمی برد اما به کشیدن سیگار ادامه می‌دهند تا دچار علائم ترک نشوند.

    این دانش آموخته روانشناسی افزود: تحریک پذیری، اضطراب، بدخوابی و بی‌خوابی و خستگی علائم ترک سیگار است و ممکن است این علائم در طی چند هفته به آرامی از بین برود و این امر برای برخی افراد مدت زمان بیشتری به طول بیانجامد.

    غلامی با اشاره به اینکه کاهش تدریجی مصرف به تاخیر انداختن هر وعده سیگار کشیدن، کاهش تعداد سیگارها و دودکردن بخش کمتری از هر نخ سیگار است، گفت: اگر چه کاهش تدریجی مصرف سیگار می‌تواند برخی خطرات تهدید کننده سلامتی را بکاهد، اما برای سیگارکشیدن منطقه بدون خطر وجود ندارد و کاهش تدریجی نمی‌تواند جایگزین ترک سیگار شود.

    سارا  احمدی کارشناس بهداشت عمومی در گفت و گو با خبرنگار ما، با اشاره به اینکه در هر ‌٨ ثانیه یک نفر در دنیا به علت استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهد، گفت: بر طبق تحقیقات سازمان جهانی بهداشت، در هر ‌٨ ثانیه یک نفر در دنیا به علت استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهد.

    احمدی افزود: نتایج تحقیقات نشانگر آن است، اگر افراد در سنین نوجوانی شروع به کشیدن سیگار کنند بیش از ‌٧٠ درصد موارد سیگاری شدن در این مرحله اتفاق می‌افتد و مدت ‌٢٠ سال یا بیشتر به این عمل ادامه بدهند و میان ‌٢٠ تا ‌٢۵ سال زودتر از افرادی که به هیچ‌ وجه در زندگی سیگار نکشیدند، از دنیا خواهند رفت.

    وی تصریح کرد: تنها سرطان ریه یا بیماری‌های قلبی پیامدهای استعمال دخانیات نیست، بلکه مجموعه‌ای از مسایل و مشکلات بهداشتی در ارتباط با مصرف مواد دخانی که می‌تواند بخاطر شرایط جسمانی و مقاومت ایمنی در افراد سیگاری بوجود می‌آید.

    این کارشناس با به اینکه مخاط مجاری تنفسی با سلول‌های مژکدار پوشیده شده که وظیفه آنها پاکسازی مجاری تنفسی از گرد و غبار و مواد آلاینده راه‌های تنفسی است، یادآور شد: سموم موجود در دود سیگار موجب فلج شدن این مژک‌ها و اختلال در عمل پاکسازی ریه می‌شود و به ناچار سیستم تنفسی برای پاکسازی خود از مواد زاید به سرفه متوسل گشته، این مواد را با خلط خارج می‌کند.

    وی گفت: بخش ذره‌ای ۱۵ درصد دود سیگار را شامل می شود و این ذرات به اندازه نیم میکرون هستند و در هرمیلی‌متر مربع حدود سه میلیارد ذره وجود دارد که تا بخش‌های انتهایی ریه می‌رسند و مهمترین مواد بخش ذره‌ای شامل نیکوتین و قطران است.

    به گزارش بلاغ، در حال حاضر در کشورمان ۱۴ و نیم درصد کل جمعیت کشور سیگاری هستند، این رقم در مردان ۲۷ درصد و در زنان ۳ درصد است.
    حدود ۵۵ درصد سیگاری‌ها میان ۲۵-۴۰ سال، ۱۵ درصد کمتر از ۲۵ سال و حدود۳۰ درصد بیشتر از ۴۰ سال دارند و این آمارها نشان می‌دهد که ۸۲ درصد از سیگاری‌ها در سنین زیر ۱۵ سال شروع به سیگار کشیدن کردند که باید برای جلوگیری از سیگار کشیدن فرهنگسازی شود.

    برچسب ها :