نمایندگان مجلس باید مشکلات مردم را در مجلس بیان کنند/ پیگیری و رفع مشکلات اقتصادی مردم اولویت دار است

چاپ

به گزارش رامسرنوین، مجلس شورای اسلامی رکن اصلی نهاد قانون‌گذاری در کشور ایران است که از نمایندگان منتخب مردم تشکیل می‌شود.

در فرمان مشروطیت از مجلس ایران هم به عنوان مجلس مقدس شورای ملی و هم مجلس شورای اسلامی نام برده شد.

در قانون اساسی مشروطه و قانون اساسی جمهوری اسلامی پیش از بازنگری نام این نهاد مجلس شورای ملی بود.

مصوبات مجلس شورای اسلامی در صورت تأیید شورای نگهبان برای اجرا به قوه مجریه ایران و قوه قضائیه ابلاغ می‌شوند.

در برخی مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه‌پرسی و مراجعه مستقیم به آراء مردم صورت گیرد که در خواست این مراجعه به آراء عمومی نیز باید به تصویب دو سوم مجموع نمایندگان مجلس برسد.

احمد عابدینی کارشناس علوم سیاسی در گفت و گو با خبرنگار ما، گفت: افرادی که در مجلس هستند با رأی مردم دور هم جمع می‌شوند و مجلس ایران از سایر قوا مستقل است و به‌ طور قانونی نباید هیچ اثرگذاری از بیرون بر تصمیمات مجلس وجود داشته باشد.

عابدینی افزود: در حال حاضر در دوره دهم مجلس شورای اسلامی تعداد نمایندگان مجلس با رئیس مجلس ۲۹۰ نفر بوده و ریاست این دوره از مجلس به عهده لاریجانی است.

وی تصریح کرد: مذاکرات مجلس شورای اسلامی باید علنی باشد و گزارش کامل آن از طریق رادیو و روزنامه رسمی برای اطلاع عموم منتشر شود.

این کارشناس علوم سیاسی، گفت: تنها در شرایط اضطراری و در صورتی که رعایت امنیت کشور ایجاب کند، به تقاضای رئیس جمهور یا یکی از وزراء یا ۱۰ نفر از نمایندگان، جلسه غیر علنی تشکیل می‌شود.

وی یادآور شد: مصوبات جلسه غیرعلنی در صورتی معتبر است که با حضور شورای نگهبان به تصویب سه چهارم مجموع نمایندگان برسد.

عابدینی افزود: گزارش و مصوبات این جلسات باید پس از بر طرف شدن شرایط اضطراری برای اطلاع عموم منتشر می‌شود.

ابراهیم علوی کارشناس علوم اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار ما، با بیان وظایف و اختیارات و محدودیت‌های مجلس، گفت: در مجلس شورای اسلامی هر گونه تغییر در خطوط مرزی ممنوع است مگر اصلاحات جزیی با رعایت مصالح کشور، به شرط این که یک طرفه نباشد و به استقلال و تمامیت ارضی کشور لطمه نزدند و به تصویب چهار پنجم مجموع نمایندگان مجلس شورای اسلامی برسد.

علوی افزود: هر چند برقراری حکومت نظامی ممنوع است اما در حالت جنگ و شرایط اضطراری نظیر آن، دولت حق دارد با تصویب مجلس شورای اسلامی موقتاً محدودیت‌های ضروری را برقرار نماید، اما مدت آن به هر حال نمی‌تواند بیش از ۳۰ روز باشد و در صورتی که ضرورت همینان باقی باشد دولت موظف است مجدداً از مجلس کسب مجوز کند.

وی با بیان دیگر وظایف مجلس، یادآور شد: گرفتن و دادن وام یا کمک‌های بدون عوض داخلی و خارجی از طرف دولت باید با تصویب مجلس شورای اسلامی باشد.

این کارشناس، عنوان کرد: استخدام کارشناسان خارجی از طرف دولت ممنوع است مگر در موارد ضرورت با تصویب مجلس شورای اسلامی باشد.

وی  تصریح کرد: مجلس نمی‌تواند اختیار قانونگذاری را به شخص یا هیأتی واگذار کند ولی در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌نماید به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و تصویب نهایی آنها با مجلس خواهد بود.

جلال رحمانی فروشنده خشکبار اهل ساری در گفت و گو با خبرنگار ما، با بیان اینکه برخی نمایندگان مجلسی که از طرف مردم انتخاب می‌شوند نمی‌توانند از حق مردم دفاع کنند، گفت: نمایندگان مردم در مجلس باید برای بیان مشکلات مردم ابتدا در درون بازار با مردم گفت و گو کنند و صحبت‌های آنان را بشنوند.

رحمانی افزود: از نمایندگان مجلس مازندران تقاضا داریم با بیان مشکلات مردم این استان همانند تعطیلی بسیاری از کارخانه‌ها و مشکلات کشاورزان و باغداران تلاش کنند.

به گزارش بلاغ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی هر چهار سال یک بار و از طریق انتخابات تعیین می‌شوند.

نامزدهای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی باید مورد تأیید نهادهای مربوط قرار گیرند و این نهادها به دو گروه هیئت‌های اجرایی که وابسته به دولت و وزارت کشور و شورای نگهبان تقسیم می‌شوند.