پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ , Saturday 20 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 14153
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۲۰ فروردین, ۱۳۹۶ - ۰۳:۴۰
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    امامان با تمامی مشکلات و سختی‌ها از عقیده خود دست برنداشتند/نویسندگان و اهل تحقیق باید درباره امام جواد (ع) بیشتر بحث کنند

    نویسندگان و اهل تحقیق باید درباره امام جواد (ع) و میراث فرهنگی و علمی زندگی دوران ایشان را برای مردم تشریح و مطرح کنند.

    به گزارش بلاغ، امام نهم که نامش «محمد»، کنیه‌اش «ابو جعفر» و معروف‏ترین القاب ایشان «تقی» و «جواد» است، در ماه رمضان سال ۱۹۵ هجری قمری در شهر «مدینه» دیده به جهان گشود.
    پدر آن حضرت «امام علیّ بن موسی الرضا علیهما السلام» امام هشتم شیعیان بود و مادر ایشان نیز «سبیکه» نام دارد که از خاندان «ماریه قبطیه» همسر پیامبر اکرم (ص) بود و از نظر فضائل اخلاقی در درجه والایی قرار دارد که از برترین زنان زمان خود بود.
    امام جواد (ع) همانند تمامی امامان شیعه، الگوی کامل تقوا و پارسایی و نمونه بارز عبادت، بندگی و سجده‌های طولانی برای خداوند بودند.
    امام جواد (ع) با همگان با ادب و احترام برخورد می‌کردند و این موضوع موجب جذب مخالفان و دشمنان امام به سوی ایشان می‌شد و سازش و نرم خویی با دوستان و شیعیان نیز از صفات ایشان است.
    علی صارمی کارشناس الهیات در گفت و گو با خبرنگار ما، با ییان اینکه دلیل شناخت کمتر برخی افراد به امام جواد (ع)، گفت: امام جواد (ع) به دو دلیل، در میان مردم در مقایسه با دیگر امامان (ع) کمتر شناخته شده است و آن اینکه کمی سن و کوتاه بودن عمر آن حضرت چراکه امام جواد(ع) در ۸ سالگی به امامت رسید و در سن ۲۵ سالگی به شهادت رسید.
    صارمی افزود: کوتاه بودن عمر حضرت جواد (ع) یکی از دلایلی است که امام جواد (ع)، کمتر در میان مردم مطرح شده است.
    وی با بیان اینکه مطابق آنچه در منابع حدیثی شیعه آمده، در مورد امام جواد (ع) معارف کم نداریم، تصریح کرد: از این امام دانستنی‌ها و مطالب زیادی داریم که متاسفانه کمتر در میان شیعه مطرح شده است.
    این کارشناس با بیان اینکه نویسندگان و اهل تحقیق باید درباره امام جواد (ع) و میراث فرهنگی و علمی زندگی دوران ایشان را برای مردم تشریح و مطرح کنند، گفت: آنچه که در مورد امام نهم حضرت جواد (ع) وجود دارد، بسیار اندک است و تمامی مسؤولان فرهنگی و دستندرکارانی در سطح جهانی نیز فعالیت می‌کنند باید در این زمینه اندکی احتمام لازم را انجام دهند.
    وی با اشاره به اینکه امام جواد (ع) در دوره و زمان خاصی از تاریخ زندگی می‌کرد که با پیچیدگی‌ها و مسائلی روبه رو شد که این موارد در زندگانی سائر امامان شیعه (ع) کمتر وجود دارد، یادآور شد: امام (ع) در دوران حکومت «مأمون» و «معتصم» عباسی زندگی کردند و در این دوران حکومت عباسیان در افولی قرار گرفت که با مرگ مأمون عباسی و قدرت گرفتن معتصم با مشکلات و سختی‌های بیشتری مواجه شد.
    شهاب‌الدین اسلامی کارشناس علوم سیاسی در گفت و گو با خبرنگار ما، با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های دیگر امام جواد (ع) علم فراوان و وسیع ایشان است، گفت: شیعیان معتقد هستند که این علم از طریق اجدادشان منتقل شده، یعنی به قدرت الهی، علم پیامبر (ص) به امام علی بن ابی طالب (ع) و نسل به نسل تا حضرت مهدی موعود (عج) منتقل شده و این علم لذاتی که خداوند در اختیار این الگوهای بشریت قرار داد در نزد امام جواد(ع) هم بوده است.
    اسلامی با بیان اینکه همه ائمه اهل بیت (ع) از حرّیت و آزادگی برخوردار بودند، افزود: آن بزرگواران هیچ گاه تسلیم ظلم و ستم نمی‌شدند و حاضر بود در این راه تمام سختی‌ها را تحمل کنند و این ویژگی الگویی برای همگان است که در هیچ زمانی ظلم و ستم را قبول نکنیم و با آزادگی، اعتقادات و مبانی خودمان را مطرح کنیم و تسلیم فتنه‌ها و توطئه‌های دشمنان قسم خورده اسلام و مخالفان نشویم.
    وی تصریح کرد: در این دوران که حمله به مقدسات مسلمانان از آمریکائی‌ها و صهیونیست‌ها با چاپ و نشر کاریکاتورها و فیلم‌ها شروع شده مسلمانان و به ویژه پیروان واقعی اهل بیت (ع) باید با وحدت و یکپارچگی خاص با حضور در راهپیمائی‌ها و تظاهرات به مبارزه با استکبار جهانی برخیزند که همین کار را نیز کردند.
    این کارشناس، یادآور شد: حضرت محمدابن علی (ع) از دوران کودکی برای هدایت بشریت برگزیده شدند و دوره زندگانی‌شان نشان می‌دهد که ایشان حاضر شده است برای حفظ ارزش‌های الهی از جان و مال خود هزینه کند که این موضوع درسی جز معنویت برایمان ندارد.
    وی با بیان اینکه تمامی انبیای الهی برای هدایت و ارشاد بشریت مبعوث شدند و با وجود تلاش تمام انبیاء و اولیای الهی اما بشر لجوج و گمراه حاضر به هدایت و پندپذیری از جانب آنان نشد، گفت: در حال حاضر نیز افرادی هستند که تنها به خواسته‌ها و منافع خود می‌اندیشند.
    اسلامی حدیثی به نقل از امام جواد(ع) عنوان کرد و افزود: هر مؤمن به سه خصلت محتاج است؛ نخست، توفیق داشتن از جانب خداوند، دوم، داشتن واعظ درونی و سوم، پذیرفتن نصحیت و اندرز از سوی دیگران.

    سید احمد حسینی, [۰۵.۰۴.۱۷ ۰۸:۳۹]
    به گزارش بلاغ، امامان با تمامی مشکلات و سختی‌ها از عقیده خود دست برنداشتند و ثابت قدم‌تر به راهشان ادامه دادند تا اینکه به شهادت رسیدند و حتی آسایش خانواده‌شان را هم از دست از دست دادند که ارزش‌های دینی و اعتقادی پایدار بماند، در عصر حاضر نیز باید در عرصه‌های مختلف زندگی رفتارهای آنان را الگوی خود قرار دهیم.

    برچسب ها :