پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ , Thursday 25 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 14118
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۱۴ فروردین, ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۴
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    پورابراهیمی: نظام بانکی برای اقتصاد کشور چالش به وجود آورده است

    رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بحث‌های اصلاح نظام بانکی، مبارزه با قاچاق و نظام مالیاتی را در دستور کار کمیسیون اقتصادی داریم و طی چهار ماه آینده قانون نظام بانکداری کشور به صحن علنی می رود.

    به گزارش رامسرنوین محمدرضا پورابراهیمی ، با اشاره به نامگذاری سال جدید به «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» اظهار کرد: شک نداریم که در حال حاضر چالش اصلی کشور مسائل و مشکلات اقتصادی است و فرمایشات مقام معظم رهبری طی چند سال اخیر بیان کننده این واقعیت است.

    وی با بیان اینکه معظم له در آغاز سال جدید حجت را بر همه تمام کردند و فرمودند، موضوع تولید و اشتغال اولین چالش است، افزود: قبلا بارها به این مسئله اشاره شده بود اما برخی گفتند اول باید مشکلات فرهنگی را حل کنیم.

    پورابراهیمی با بیان اینکه رهبر انقلاب بیان فرمودند که سرریز ناشی از مشکلات اقتصادی خود را در مسائل فرهنگی، آسیب‌های اجتماعی و حتی امنیت نشان می‌دهد، بیان کرد: واقعیت این است که باید متناسب با شرایط و وضعیت امروز کشور تصمیم گیری کنیم و اساس حرکت در حوزه اقتصادی، رفع چالش‌هاست.

    نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: معیشت مردم، درآمدِ پایین ناشی از رکود اقتصادی و … از جمله چالش‌هاست و در شرایط رکود، اشتغال تحت تاثیر قرار گرفته و بنگاه‌ها افراد را به کار نمی گیرند.

    پورابراهیمی تاکید کرد: راه حل این مشکلات، تولید است و براساس فرمایش مقام معظم رهبری، کلید واژه حل مشکلات فعلی تولید است که منظور از تولید، تولید کالا و خدمت است و باید خدمت را به عنوان بخشی از اقدمات تولید مد نظر قرار داد.

    رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به لزوم آسیب شناسی برای حل مشکلات تصریح کرد: به تبع تولید، اشتغال به وجود می‌آید و برای عملیاتی کردن تولید، باید چالش‌های تولید در اقتصاد را شناسایی و آنها را رفع کرده و بتوانیم وضعیت کنونی را ساماندهی کنیم.

    وی با بیان اینکه طبق بررسی‌ها، چند چالش در مقابله با تولید کشور قرار گرفته است، اظهار کرد: یکی از این چالش‌ها براساس اظهارنظر فعالان اقتصادی، تامین مالی و نظام بانکی است که اگر بر این حوزه تمرکز کنیم، می‌توانیم مشکلات اقتصادی را تا حد زیادی رفع کنیم و رکود را از بین ببریم.

    پورابراهیمی افزود: نظام بانکی به شدت مشکل ایجاد کرده و برای نظام اقتصادی کشور چالش به وجود آورده است.

    وی تصریح کرد: قاچاق کالا و ارز از دیگر موضوعات مهم و اساسی و از بحث‌های پایه‌ای حرکت ماست که به شکل غیرمستقیم در اقتصاد کشور اثر گذاشته و تولید کشور را دچار مشکل کرده است.

    نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: گفته می‌شود سالانه ۲۰ دلار میزان قاچاق کالا در کشور است که این عدد معادل فروش نفت کشور در سال گذشته است و لطمه زیادی به اقتصاد می زند.

    وی تاکید کرد: باید در حوزه مبارزه با قاچاق کالا تصمیمات قاطع و جدی اخذ شود و در کشوری که مشکلات تولید داریم، نباید وضعیت قاچاق اینگونه باشد.

    پورابراهیمی با اشاره به اینکه یکی دیگر چالش‌های حوزه تولید، مالیات است، گفت: هم مالیات‌های مستقیم و هم مالیات بر ارزش افزوده مشکلاتی را برای تولید ایجاد کرده که خوشبختانه بحث مالیات‌های مستقیم تا حدی ساماندهی شده و در صدد هستیم مالیات بر ارزش افزوده را که سهم بیشتری در ایجاد مشکل دارد، نیز نهایی کنیم.

    رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بحث مالیات بر ارزش افزوده به صورت جامع اجرا نشد و مشکلاتی برای تولید به وجود آورده است، افزود: قانون کار و تامین اجتماعی مشکل دیگر بنگاه های تولیدی است که باید بازنگری شود زیرا در حال حاضر این حوزه ها در راستای حمایت از کارگر و تولید نیست و هم کارگر و هم تولیدکننده متضرر است و این قوانین نمی تواند در فعالیت های کشور به اقتصاد ما کمک کند.

    پورابراهیمی تصریح کرد: اگر بتوانیم این چالش ها را رفع کنیم، موفق خواهیم شد گام های بلندی در تحقق منویات مقام معظم رهبری و عملیاتی کردن تولید و اشتغال برداریم.

    نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: بحث‌های اصلاح نظام بانکی، مبارزه با قاچاق و نظام مالیاتی را در دستور کار کمیسیون اقتصادی داریم و طی چهار ماه آینده قانون نظام بانکداری کشور به صحن علنی می رود.

    وی افزود: همچنین قانون مبارزه با قاچاق کالا نیز تا سه ماه آینده به دولت ارائه می شود و در بحث مالیات ها و به ویژه مالیات بر ارزش افزوده را ظرف ۶ ماهه نخست سال جدید به نتیجه می رسانیم.

     

    ایسنا/

    برچسب ها :