پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ , Friday 26 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 14037
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۱۸ اسفند, ۱۳۹۵ - ۰۵:۴۰
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    به مناسبت سالروز تاسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور:

    کانون‌های فرهنگی هنری مساجد قلب تپنده فعالیت‌های فرهنگی و معنوی/ ضرورت ایجاد فضایی بانشاط در جهت جذب جوانان به مساجد

    کانون‌های فرهنگی هنری مساجد قلب تپنده فعالیت‌های فرهنگی و معنوی مساجد هستند، این کانون‌ها نقش مهمی را بر عهده دارند و در واقع مرکز جاذبه حضور جوانان، نوجوانان و افراد مستعد هستند. مسجدی که کانون فرهنگی و هنری دارد در واقع کانون آن به منزله قلب تپنده فعالیت های فرهنگی و معنوی مسجد محسوب می‌شود […]

    کانون‌های فرهنگی هنری مساجد قلب تپنده فعالیت‌های فرهنگی و معنوی مساجد هستند، این کانون‌ها نقش مهمی را بر عهده دارند و در واقع مرکز جاذبه حضور جوانان، نوجوانان و افراد مستعد هستند.

    مسجدی که کانون فرهنگی و هنری دارد در واقع کانون آن به منزله قلب تپنده فعالیت های فرهنگی و معنوی مسجد محسوب می‌شود و از این رو فعالیت کانون های مساجد حائز اهمیت است و اگر اعضای این کانون ها آموزش ببینند و از تجارب مساجد فعال استفاده کنند و یک نوع تعامل بین کانون ها برقرار باشد، فضای مساجد هرچه بیشتر بانشاط می شود.

    ابوالقاسم فرجی عضو شورای هیئت‌های مذهبی یکی از شهرستان های استان مازندران در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما، اظهار کرد: از ابتدای تاریخ اسلام، هر کجا، این دین در حال انتشار بود، کتابخانه نیز در کنار آن رونق می‌گرفت که نشان دهنده اهمیت وجود پایگاه‌های فرهنگی برای اسلام بوده است.

    وی تصریح کرد: پس از انقلاب اسلامی نیز در بسیاری از شهرها پایگاه‌های فرهنگی ایجاد شد و اساتید اقدام به آموزش احکام، خداشناسی و مسائل اعتقادی می‌کردند که نتیجه آن بسیاری از شهدای کشور بزرگ شده این پایگاه‌های فرهنگی تربیتی بودند.

    این عضو شورای هیئت‌های مذهبی تاکید کرد: مسجدی پویا است که در کنار آن، کانون‌های فرهنگی، پایگاه، هیئت امنا، کتابخانه و انجمن های اسلامی با یکدیگر تعامل داشته باشند.

    فرجی افزود: روحانی مسجد به تنهایی نمی‌تواند بار تمامی مسئولیت‌ها را به دوش بکشد و برای اینکه نسل جدید را به این جای مقدس بکشانیم و اوقات فراغت سالمی ایجاد کرد، کانون‌های فرهنگی نقش اساسی دارند.

    بسیجی نمونه استان مازندران،افزود: با برنامه‌های جانبی مانند تئاتر، سرود، آموزش احکام، فعالیت‌های ورزشی، اردوهای تفریحی سیاحتی در هدایت جوانان نقش اساسی می‌توانند داشته باشند.

    وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته سپاه با حلقات صالحین در کنار این کانون‌ها قرار گرفت و تا حدودی نقش آفرینی کرد، گفت: صرف برنامه‌های اعتقادی نماز، سخنرانی و مداحی جاذبه‌ای برای جوانان ندارد و این برنامه‌های فرهنگی در کانون‌ها نقش تاثیرگذاری دارد.

    فرجی در پایان تصریح کرد: مربیانی که در این کانون‌ها به کارگیری می‌شود نیز نباید از لحاظ سنی تفاوت فراوانی با مخاطبان خود داشته باشند.

    حجت‌الاسلام سیدحمید حسینی استاد حوزه و دانشگاه نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما، اظهار کرد: فعالان کانون های مساجد برای ترویج سبک زندگی اسلامی، ابتدا باید شناخت کامل و جامعی نسبت به سبک زندگی اسلامی پیدا کنند و بدانند چه آفاتی جایگزین این نوع سبک زندگی در جامعه ما شده است.

    وی با بیان اینکه اگر ما سبک زندگی اسلامی نداریم، باید اعضای کانون های مساجد در این خصوص تحقیق کنند که چه چیزی آمده و منطقه سبک زندگی اسلامی را تصرف کرده است، تصریح کرد: فعالان کانون های مساجد همچنین باید تلاش کنند و نمونه سبک زندگی اسلامی را نشان دهند.

    این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: سبک زندگی در حوزه فعالیت مسجدی شاید خود را آنقدر نشان ندهد و بسیاری از فضاهای سبک زندگی اسلامی در خانواده و در رفتار معیشتی، اخلاقی و تعاملی اعضای خانواده با هم معنا می یابد که این موارد نیز باید در کانون های مساجد تبلیغ و ترویج شود.

    حسینی با تاکید بر اینکه کار کانون‌های فرهنگی هنری، هموار کردن مسیر برای رسیدن به اهداف فرهنگی است، تصریح کرد: انجام کار سخت‌افزاری بر عهده و توان کانون‌های فرهنگی هنری نیست بلکه عهده دار امور نرم‌افزاری هستند.

    این نویسنده و کارشناس گفت: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، در بسیاری از مساجد مازندران فعال است و این کانون‌ها نقش مکمل در برگزاری برنامه‌ها در مساجد را اجرا می‌کنند.

    به گزارش بلاغ، مشکل اصلی در موضوع عدم حضور جوانان در مسجد، فراهم نبودن این بستر در مساجد است و در این رابطه تمام اجزای شبکه مسجد شامل، امام جماعت، نمازگزاران، هیأت امنا و حتی خادم مسجد تأثیرگذار هستند.

    کانون فرهنگی هنری در کنار بسیج در مجموعه محلات شهر با محوریت مسجد، نقش ویژ‌ه‌ای در امور فرهنگی برای نوجوانان و جوانان با جذب آنها به مسجد عهده‌دار هستند و اجرای این نقش به صورت کامل جز با همکاری تمام اجزای شبکه مسجد و محله مسجد امکان‌پذیر نیست.

    برچسب ها :