انتخابات و شاخصه های شناخت افراد اصلح/ اهمیت دادن به جایگاه مردم تجسم عینی انتخابات در جمهوری اسلامی

چاپ

انتخابات از مهمترین ویژگی‌های شکل گیری جمهوری اسلامی ایران رأی و خواست و اراده مردم است و در همین راستا است که از انتخابات به عنوان نماد دموکراسی و مردمسالاری دینی یاد می شود؛ اهمیت دادن به جایگاه مردم تجسم عینی این مسئله است.

اینکه تا کنون نظام جمهوری اسلامی ایران توانسته در برابر توطئه های بی شمار بیگانگان سربلند باشد و در برابر آنها ایستادگی کند جز با حضور حداکثری مردم امکان پذیر نبوده است که البته باید این حضور را شاکر باشیم.

در این راستا در کشور و در هر انتخاباتی تعدادی از افراد با تفکر خدمت به مردم، خود را کاندیدای حضور در این انتخابات می‌کنند و در این میان این مردم هستند که با بررسی صلاحیت‌ها و شاخصه‌های آنها اقدام به انتخاب کنند.

اما به راستی این شاخصه‌ها چیست و مردم باید چه شاخصه‌هایی را برای انتخاب فرد مورد نظرشان به کار بگیرند.

مهدی یعقوب‌پور دانش‌آموخته علوم سیاسی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما، اظهار کرد: در هر انتخاباتی افراد مختلف با حضور در ستاد انتخابات کاندیدا می‌شوند و شانس خود برای برگزیده شدن در معرض انتخاب قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه کاندیدای اصلح باید دارای برخی ویژگی‌هایی باشند که صلاحیت حضور در آن محل آزمون شانس را به دست آوردند، گفت: مهم‌ترین موضوعی که باید از سوی کاندیدا در انتخابات رعایت شود حق‌الناس است.

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه باید در انتخابات از تهمت‌ها و دروغ‌پراکنی نسبت به افراد دیگر دوری کرد، خاطرنشان کرد: در برخی از انتخابات مهم دشمنان بر روی برخی امور تمرکز کردند که باید نسبت به این موضوع نیز هوشیار بود.

یعقوب‌پور با اشاره به اینکه کاندیداها باید در موضع‌گیری‌های خود نهایت دقت را به خرج دهند، اظهار کرد: کاندیداهای اصلح باید از هر گونه سابقه شائبه‌دار مبرا باشند و مردم در شناخت آنها این موضوع را در اولویت قرار دهند.

وی با تاکید بر اینکه هیچ کاندیدایی حق مایوس کردن مردم را از دیگران ندارد، گفت: توجه به مبانی دینی و اخلاقی و پایبندی عملی به ولایت فقیه و جمهوری اسلامی ایران یکی دیگر از این مشخصه‌ها است.

این کارشناس سیاسی افزود: مهارت‌ها و شایسته‌سالاری باید در انتخاب افراد مدنظر قرار گیرد و این موضوع بسیار مهم است چرا که بسیاری از آسیب‌های پیش‌روی جامعه ناشی از عدم توجه به این موضوع است.

محمد نبی‌زاده کارشناس ارشد علوم سیاسی نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما، اظهار کرد: در انتخابات باید بسیار هوشیار عمل کرد، چرا که دشمن تمام توان خود را برای خدشه‌دار کردن این حماسه دموکراسی در ایران به کار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در انتخاب فرد اصلح، معیارها باید شاخصه‌های مدنظر رهبری است، افزود: باید مردم را برای انتخابات آزاد گذاشت و نباید کاری کرد فردی بر مردم تحمیل شود.

این کارشناس ارشد علوم سیاسی با بیان اینکه رای دادن را باید یک وظیفه شرعی دانست، تصریح کرد: توجه به ایمان و تقوای کاندیدا، مهارت و شایستگی، رعایت حق مردم بر حق خود، توجه به حلال و حرام خدا، مشورت با عقلا و صالحان و غیره باید از شاخصه‌هایی باشد که مردم در انتخاب فرد مورد نظر خود توجه می‌کنند.

در انتها نیز باید اشاره کرد که چه خوب رهبری فرمودند «مسائل تبلیغاتی و روزنامه‌ای انتخابات، مسئولان کشور را از مسائل مستمر و دنباله‌دار و اساسی غافل نکند… آنچه باقی می‌ماند، مسائل اساسی کشور است… [انتخابات] مساله گذراست؛ کسانی که باید فکر کنند، دارند فکر می‌کنند. کسانی که باید عمل کنند دارند‌ عمل می‌کنند. مسئولین کشور ذهنشان را به این چیزها مشغول نکنند».