پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ , Friday 29 March 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 13878
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۳ اسفند, ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۲
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    چرایی ‌‌توزیع برنج خارجی در مازندران

    موضوع توزیع برنج خارجی در استان این روزها نقل محافل رسانه ای و اداری شده تا جایی که برخی مسئولان را وادار به پاسخگویی در این زمینه کرده است.

    به گزارش رامسرنوین به نقل از بلاغ، مازندران از استان‌های قطب تولید برنج در کشور بوده که همه ساله تامین کننده نیاز غذایی برنج بیش از ۵۵ درصد مردم کشور است.

    مردمان این استان کشاورزی که درآمد اصلی و اقتصاد غالب آنان برنج و گاها گندم و چای بوده، همه ساله در انتظار تولید با کیفیت و فروش مناسب برای تامین معاش خود هستند.

    اگرچه مسئولان ارشد استانی در زبان و گاها قطره چکانی در عمل برنامه حمایت از تولید را در برنامه خود قرار دادند ولی وجود دلالان و واسطه‌ها سبب رسوخ برنج‌های خارجی در بازار استان شده است.

    مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو کشور در این باره به خبرنگار ما گفت: با توجه به افزایش قیمت برنج در کشور، با توزیع برنج خارجی، بازار را تنظیم کردیم اما در مازندران، برنج خارجی توزیع نمی‌شود.

    سیدمحمد جعفری با بیان اینکه امروز نگاه اقتصادی و ایجاد اشتغال در جامعه از اولویت‌ها است، افزود: قطعا نقد منصفانه حق رسانه‌ها است اما آنها باید به گونه‌ای عملکنند که شاهد نشاط در جامعه باشیم.

    وی با اشاره به اینکه شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو کشور با محوریت مازندران و همراه با گلستان و سمنان رتبه برتر تولید گندم و دانه‌های روغنی را دارا است، افزود: عملکرد خوب دولت در خرید گندم و دانه‌های روغنی در سال جاری موجب شد تا امسال شاهد افزایش سطح زیرکشت این محصول‌ها بودیم.

    مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو کشور با بیان اینکه این شرکت مسئولیت خرید را دارد، تصریح کرد: سال گذشته یک میلیون و ۵۵۰ هزار تن خرید گندم و ۱۲۰ هزار تن خرید دانه‌های روغنی داشتیم که تمام پول کشاورزان نیز پرداخت شده است.

    خودکفایی در تولید گندم

    وی با اشاره به خودکفا شدن کشور در تولید گندم در سال ۹۵ و تاکید بر لزوم استمرار این روند، خاطرنشان کرد: همین روزها، به بیان وزیر جهاد کشاورزی، قیمت خرید تضمینی گندم در سال ۹۶ اعلام می‌شود تا کشاورزان با امید و اطمینان بیشتری کار خود را انجام دهند.

    جعفری با بیان اینکه سیاست دولت بر صادرات مشتقات گندم است و در حال حاضر بر نحوه تولید گندم برای صادرات تمرکز داریم، گفت: حجم گندم را باید در انبارها کمتر کنیم تا برای خرید گندم در سال جدید آماده باشیم.

    در مازندران برنج خارجی توزیع نشد

    وی با اشاره به اینکه بخشی از وظیفه تنظیم بازار در برنامه ششم توسعه بر عهده شرکت غله و خدمات بازرگانی است، ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت برنج در کشور، با توزیع برنج خارجی، بازار را تنظیم کردیم اما در مازندران به دلیل تولید، برنج خارجی توزیع نمی‌شود.

    مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو کشور اضافه کرد: پیش‌بینی تولید در سال گذشته حدود ۱۰ میلیون تن بود اما به دلیل بارندگی مناسبی که داشتیم، ۱۱٫۵ میلیون تن گندم از کشاورزان خرید کردیم، به همین دلیل در خرید وقفه ایجاد شد.

    تلاش مافیا برای بی‌کیفیت نشان دادن گندم تولید داخل

    وی با انتقاد از تلاش برخی از دلالان و مافیا برای بی‌کیفیت نشان دادن گندم تولید داخل، بیان کرد: به دلیل ممنوع شدن واردات گندم پس از خودکفایی، برخی اعلام می‌کنند که گندم داخلی کیفیت ندارد، که صد در صد با آن مخالفم.

    مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو کشور با بیان اینکه در سال اقتصاد مقاومتی یکی از سه پروژه مهم مازندران کاهش ضایعات و افزایش کیفیت نان است، اظهار کرد: حدود ۲۰ میلیارد تومان در ماه یارانه نان مازندران است که درجه‌بندی، آموزش و بهسازی نانوایی‌ها را باید در این پروژه انجام دهیم.

    ایجاد مانیتورینگ نظارت بر ذخیره سازی کالاهای استراتژیک

    معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مازندران نیز از ایجاد از مرکز مانیتورینگ در شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو کشور خبر داد.

    حسن خیریان‌پور بر ذخیره سازی کالاهای استراتژیک در استان اشاره و تصریح کرد: در این سیستم براساس نیاز، به روزترین سخت افزار به‌کار‌گیری شده است.

    وی تصریح کرد: بخشی از این سخت افزار (سرور و مانیتورینگ) در شرکت غله و بخش دیگر آن در کارخانجات آرد و مراکز و انبارهای ذخیره سازی ملکی و غیرملکی گندم مستقر است.

    رحمانی، مسئول حراست شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو کشور نیز با بیان اینکه اساس عملکرد این سیستم بر پایه تکنولوژی نوین پردازش تصویری می باشد اظهار داشت: در این سامانه این امکان مهیا است که بخشی از کنترل و نظارت در حوزه گندم بصورت سیستمی انجام شود.

    مسئول حراست شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۲ این سطح بهره وری سخت افزاری و نرم افزاری را برای اولین بار در کشور عنوان کرد.

    رحمانی افزود: سطح دسترسی بسیار پیشرفته‌ای که در این سامانه پیش بینی و طراحی شده موجب می شود اجرای عملیات پردازش تصویری تسهیل گردد.

    وی گفت: طبق برنامه ریزی صورت گرفته‌، قرار شد انبارهای آرد شرکت حمل و نقل خلیج فارس نیز در آینده نزدیک به این سامانه متصل و زیرپوشش آن قرار گیرد.

    رحمانی تصریح کرد: نحوه ‌انتقال به شکلی است که در حدالامکان ارتباطات به صورت بالاترین سطح نقطه به نقطه انجام شود.

    برچسب ها :