انقلاب اسلامی، موجب معرفی ورزش ایران به دنیا/ سوء‌مدیریت عامل اصلی مشکل ورزش کشور

چاپ

نیمه پر رامسر/ ورزش ایران پس از انقلاب شکوهمند اسلامی وارد فاز جدیدی از فعالیت خود شد که در دهه اول انقلاب به دلیل جنگ تحمیلی نتوانست در عرصه‌های بین‌المللی حضوری موفق داشته باشد، اما پس از دوران سازندگی، شرایط برای شکوفایی استعدادهای ایران در بخش‌های انفرادی و تیمی بوجود آمده و شاهد موفقیت‌های تیم‌ها و ورزشکاران ایران در رقابت‌های مهم بین‌المللی هستیم.

در قانونی اساسی ایران به ورزش اینگونه به آن اشاره شده: «دولت موظف است به صورت رایگان برای آموزش و پرورش و تربیت بدنی برای همه در تمام سطوح، همه امکانات خود را به کار برد»، اما ورزش در حال حاضر همچنان نتوانسته جایگاه واقعی‌اش را در کشور به‌دست آورد که رسیدن به این موضوع نیاز به توجه ویژ‌ه‌تر در بحث‌‌های تخصیص بودجه و استفاده از مدیران کاربلد و با تجربه در همه عرصه‌های آن دارد.

بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بارها در سخنان خود توجه به فعالیت‌های ورزشی را گوشزد کرد و جمله معروف “من خودم ورزشکار نیستم اما ورزشکارها را دوست دارم” بیانگر اهمیت ورزش برای ایشان است.
مقام معظم رهبری نیز جمله معروف “امر به ورزش، امر به معروف است” را برای این مقوله مهم اجتماعی به کار برده که میزبان اهمیت ورزش برای مردم کشور را بیان می‌کند.

پیشرفت‌ قابل توجه ورزش ایران پس از انقلاب اسلامی
مرتضی اسدپور یک کارشناس ورزش در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما، اظهار کرد: ورزش ایران در سال‌های پس از انقلاب با دستاوردها و چالش‌های بسیاری در دو بخش همگانی و قهرمانی روبرو شده بود اما در سایه مشکلاتی از جمله جنگ تحمیلی و تحریم‌های غیر منطقی بین‌المللی امروز در برخی از رشته‌ها ایران حرف اول را در دنیا زده و در برخی از رشته‌ها در حال پیشرفت‌های چشمگیر است.

وی، افزود: قهرمانی‌های تیم‌های فوتبال، کشتی فرنگی، کشتی آزاد، تکواندو، ووشو، بسکتبال و موفقیت‌های بزرگی که امروز والیبالیست‌های ایران به‌دست آوردند و کسب میزبانی مسابقات مهم آسیایی و جهانی، نشان می‌دهد ورزش ایران در مسیر مناسبی قرار دارد.

این کارشناس ورزشی، تصریح کرد: امروز ورزش نیاز به توجه بیشتر از نظر منابع مالی و استفاده از مدیران کاربلد و متخصص دارد تا این روند رو به رشد، متوقف نشود.

اسدپور درباره افزایش سرانه ورزشی روستائیان، یادآور شد: عوامل خدماتی شاید در مهاجرت روستاییان به شهرها نقش داشته اما توجه به اوقات فراغت و فراهم کردن محیط‌های ورزشی از عوامل مهم دیگر در جلوگیری از مهاجرت‌ها محسوب می‌شد، موضوعی که پیش از انقلاب توجه اندکی به آن صورت شده اما پس از پیروزی انقلاب مورد توجه ویژه مسئولان کشور و ورزش قرار دارد.

این کارشناس ورزشی، اظهار کرد: خوشبختانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، حرکت‌های خوبی در زمینه توسعه خدمات ورزشی به روستائیان فراهم شد که این موضوع باید ادامه داشته باشد زیرا کافی نیست.

انقلاب اسلامی فرصتی برای رشد ورزش بانوان
سارا بخشی یک ورزشکار رشته تیراندازی نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما اظهار کرد: در سال‌های پس از انقلاب شکوهمند اسلامی در ایران و بعد از جنگ تحمیلی، در زیرساخت‌های ورزشی رشد چشمگیری ایجاد شد.

بخشی افزود: هر چند برخی از فضاهای ورزشی در سایه مشکلات مدیریتی نتوانسته خدمات رسانی لازم را برای جامعه ورزشی کشور ایجاد کند اما طرح‌های ورزشی قابلیت آن را دارد که با مدیریت مناسب، در آینده‌ای نزدیک به اماکنی برای پرورش قهرمانان ورزشی در ایران اسلامی کمک کند.

این ورزشکار رشته تیراندازی، درباره بانوان مدال آور ایران، گفت: توسعه فعالیت‌های اسلامی بانوان و موفقیت‌های چشمگیر آنها در عرصه بین‌المللی جای بسی امید است.

وی، با بیان اینکه از پیروزی انقلاب اسلامی تا مدت‌ها به دلیل شرایط اجتماعی موجود، بانوان تنها در دو رشته شطرنج و تیراندازی فرصت شرکت در رقابتهای جهانی و آسیایی را داشتند، یادآور شد: در بازی‌های آسیایی ۲۰۰۲ بوسان پروانه محمدتقی‌پور تهرانی در رشته تکواندو خوش درخشید و مدال برنز را برای ورزش بانوان به ارمغان آورد که این مقدمه افتخار آفرینی بانوان محجبه ایرانی در عرصه بین‌المللی بود.

وی، تصریح کرد: نقش آفرینی بانوان در میدان‌های بین‌المللی آغاز یک راه پرفراز و نشیب در عرصه ورزش قهرمانی بانوان کشورمان بود، دورانی که ورزشکاران قهرمان ایران در رشته‌های مختلف از سد محدودیت‌ها و محرومیت‌ها بین‌المللی عبور کرده و بر سکوی افتخار ایستادند تا امروز حتی بتوانند به موفقیت در المپیک فکر کرده و امیدوار به کسب چنین افتخار بزرگی باشند.

به گزارش خبرنگار ما، البته ورزش ایران هنوز نتوانسته انتظارات جوانان را برآورده کند اما کارشناسان ورزشی بر این باورند که ورزش کشور بعد از پیروزی انقلاب، در مقایسه با دوران قبل از آن پیشرفت‌های بزرگی داشته که این مسیر می‌تواند با اقدامات اصولی‌تر، با موفقیت بیشتری ادامه داشته باشد.

بلاغ/