پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ , Friday 19 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 13542
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۱۸ بهمن, ۱۳۹۵ - ۰۵:۲۲
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    مشارکت گسترده مردم موجب افزایش اقتدار و امنیت ملی می‌شود/ انقلاب ایران در سایه مشارکت مردمی بود

    مشارکت گسترده مردم موجب افزایش اقتدار و امنیت ملی و نیز نظام و کشور را در مقابل دشمنان خارجی و مشکلات داخلی مصون خواهد کرد.

     به گزارش نیمه پُر رامسر به نقل از بلاغ، امنیت ملی دستیابی به شرایطی است که به یک کشور امکان می‌دهد از تهدیدهای خارجی و نفوذ سیاسی و اقتصادی بیگانه در امان باشد و در راه پیشبرد امر توسعه اقتصادی، اجتماعی و انسانی و تامین وحدت و موجودیت کشور و رفاه عامه فارغ از مداخله بیگانه گام بردارد.

    حفظ تمامیت کشور در گرو اقتدار نظام اسلامی است
    بقا و حفظ و افزایش قدرت، حفظ جان مردم، حفظ تمامیت ارضی، حفظ نظام اقتصادی و سیاسی و همچنین حفظ استقلال و حاکمیت کشور را می‌توان جوهره امنیت ملی به شمار آورد.

    براساس نامشخص بودن حریم امنیتی، مفهوم امنیت در سیر تطور و توسع خود در زمینه‌ها و عرصه‌های متنوع و متعددی به کار گرفته شده است.

    ویژگی‌های دیگری ازجمله تحول‌پذیر بودن، احساسی و اداری بودن و غیرقابل اندازه‌گیری بودن را برای امنیت برشمرد.

    هادی میری مسئول بخش سیاسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه همدان، در گفت‌و‌گو با بلاغ، گفت: در شرایط امنیت معطوف به اقتدار فرهنگی زمینه بسط و توسعه آیین‌های مدنی، باورهای مشترک و پیشگیری از ناهنجاری‌های سیاسی و اجتماعی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران فراهم شده و با تولید و بازتولید ارزش‌های انسانی در جامعه، ارزش‌های حیاتی که منافع ملی، اهداف ملی، امنیت ملی به واسطه آن تضمین خواهد شد.

    عوامل گسست امنیت ملی
    وی افزود: با ایجاد گسست در مبانی اجتماعی و سیاسی و باورهای عمومی که نتیجه بلامعارض عدم پیوند و تعامل میان مردم و دولت است، امنیت ملی نیز در مقابل انواع آسیب‌ها شکننده بوده و در واقع حساسیت‌هایی که باید به طور متعارف و طبیعی حل و فصل شود به تهدیدی مبدل می‌شود که کل نظام را با مخاطره جدی روبه‌رو می‌کند.

    مسئول بخش سیاسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه همدان با اشاره به اینکه عامل مشارکت سیاسی و حضور گستره در انتخابات و تصمیمات سیاسی و نظارت بر آن در امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در ادوار مختلف است، تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران از معدود انقلاب‌ها در تاریخ جهان است که همزمان علیه استعمار و استبداد ایجاد شد و کمتر انقلابی را در جهان می‌شناسیم که مبارزه با استعمار و استبداد را همزمان در خود داشته باشد.

    میری یادآور شد: انقلاب‌های جهان یا صرفا علیه استبداد داخلی بوده یا فقط استعمار خارجی را هدف دارند و حرکت بزرگ انقلاب اسلامی علیه استبداد و استعمار تنها در سایه مشارکت واقعی مردم به نتیجه رسید.

    مشارکت عمومی مهمترین عامل اقتدار ملی
    این فعال سیاسی، گفت: مشارکت مطلوب و موردنظر انقلاب اسلامی، مشارکت تشریفاتی و تزیینی نیست، بلکه مشارکتی واقعی است که مردم براساس آن باید در تمام مراحل شریک باشند و پس از آن نیز با نظارت بر امور به حضور خود ادامه دهند.

    وی، تصریح کرد: موضوعی که در مشارکت واقعی مطرح می‌شود این است که مردم احساس کنند و مطمئن باشند که آرای آنها با امانتداری به مقصد می‌رسد و در سایه مشارکت واقعی در انتخابات، مطالبات مردمی جایگاه واقع‌بینانه خود را پیدا می‌کند و از افراط و تفریط فاصله می‌گیرد.

    یک کارشناس سیاسی در گفت‌و‌گو با اشاره به اینکه امنیت ملی بر حسب عواملی که در افزایش یا کاهش آن مؤثر است ایجاد می‌شود، گفت: برخی از عواملی که در اثر اتفاقات جهانی و فرامنطقه‌ای یا بر اثر حوادث طبیعی، در امنیت ملی موثرند، این دسته از عوامل را عوامل فراگیر یا غیرمستقیم موثر در امنیت ملی می‌نامند.

    عباس بشیری، با بیان اینکه کشف یک سلاح جدید مانند بمب اتم در دوران جنگ جهانی دوم و استفاده از آن در هیروشیما که وضعیتی تعیین‌کننده در جنگ دارد و وضعیت استراتژیک جدیدی را به دنیا حاکم کرد که حاصل آن وضعیت امنیتی جدیدی بود، افزود: عوامل ناشی از وضعیت جغرافیایی، سابقه تاریخی، تعداد و بافت و ترکیب جمعیتی، ثروت یا فقر طبیعی واحد جغرافیایی و از این قبیل عوامل که تغییر آنها در زمان محدود و معینی، بسختی ممکن می‌کند.

    افزایش سطح رضایتمندی جامعه، تضمین اقتدار ملی است
    وی با اشاره به اینکه با مدیریت کلان و بهینه دولت و با روش‌های علمی و متدیک، قابل تعدیل می‌توان امنیت ملی را ارتقاء داد، تصریح کرد: افزایش اشتغال، ایجاد تعادل سنی، ایجاد رفاه، توسعه، دموکراسی، حقوق بشر، حکومت قانون، امنیت اقتصادی و در بعد خارجی، برقراری صلح، حسن رابطه و همکاری با همسایگان، افزایش توان اقتصادی و نظامی در صحنه بین‌المللی از جمله عواملی که بلاواسطه یا مستقیم در امنیت ملی اثرگذار است.

    این کارشناس، یادآور شد: در وجه مستقیم عملی، اعمال قدرت قانونی، جلوگیری از هرج و مرج و بی‌قانونی و ترور و خرابکاری و قهر و خشونت در داخل و تامین صلح و امنیت و جلوگیری از جنگ و تهاجم دیگران در وجه خارجی، بزرگ‌ترین شرط تامین امنیت ملی هر کشور و دغدغه دائمی هر حکومت با تدبیری است.

    به گزارش بلاغ، مشارکت گسترده مردم موجب افزایش اقتدار و امنیت ملی خواهد شد و نظام و کشور را در مقابل دشمنان خارجی و مشکلات داخلی مصون خواهد کرد.

    مشارکت مردم در انتخابات همچنین باعث می‌شود مردم نسبت به مسوولان کشور احساس مالکیت و تعلق پیدا کنند و قدرت ملی کشور افزایش یابد.