پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ , Friday 19 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 13315
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۶ بهمن, ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۲
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار > سیاسی > ویژه ها
  •   

    نگاهی به برخی از رفتار های عجیب تهیه کننده برنامه «نود»؛

    برنامه تلویزیونی یا اینستاگرام فردوسی پور!؟/ جای گفتگو با ظریف، بازیگران سینما و ماجرای پلاسکو در برنامه فوتبالی هست، اما ماجرای تحریم بانکی یک باشگاه ایرانی هرگز!

    شب دوشنبه گذشته برنامه ورزشی «نود» ۴۵ دقیقه از وقتش را صرف بررسی علل و عوامل حادثه پلاسکو کرد. رویکردی که تفاوتش با برخورد این برنامه با سانحه قطار تبریز-مشهد به خوبی به چشم می آمد و بار دیگر پرده از ابراز مواضع و رویکرد های سیاسی فردوسی پور در این برنامه برداشت.

    به گزارش نیمه پر رامسر، چند سال پیش وقتی عادل فردوسی پور در آخرین برنامه سال که نزدیک نوروز بود سروش صحت،رامبد جوان و حبیب رضایی بازیگران سینما و تلویزیون را به برنامه نود آورد و یک ساعت آنتن زنده را به گپ و گفتگو با  آن ها اختصاص داد بسیاری به دلیل فضای سرخوشی روزهایی که به عید منتهی می شد واکنشی نسبت به این اتفاق نشان ندادند.
    در ادامه همین ورود های غیرمرتبط برنامه نود بود که این برنامه ساز حوزه ورزش خلاف رویکردی که سازمان صدا و سیما در خصوص برخی اتفاقات فرهنگی و سیاسی داشت در این برنامه در خصوص اتفاقاتی نظیر جایزه اسکار اعلام نظر شخصی می کرد.
    مصاحبه با محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه در روزهای پس از امضای برجام و شب یلدا سال گذشته اما باعث شد که بالآخره جلوی این خودمختاری های فردوسی پور گرفته شود. اتفاقی که باز هم تلاش هایی صورت گرفت تا حتی پخش نشدنش هم هزینه هایی را برای رسانه ملی به وجود بیاورد.
    جلوگیری از پخش مصاحبه ظریف اگر چه اقدامی قابل تقدیر برای مقابله با رفتار های عجیب این مجری تلویزیون بود اما باعث نشد که او در شب یلدای امسال حرکت عجیب دیگری انجام ندهد. مصاحبه با شهاب حسینی به بهانه گرفتن جایزه کن و با چاشنی سؤال هایی در مورد علایق فوتبالی او بار دیگر پای ابراز علایق شخصی فردوسی پور را به این برنامه باز کرد.
    با این حال این اتفاق هیچ هزینه ای برای او و برنامه اش به وجود نیاورد و مسئولان شبکه سه سیما به راحتی زیر بار پخش این مصاحبه رفتند تا صدا و سیما بار دیگر نشان دهد که مسیر تعامل و به تعبیری دور زدن مدیران سیما و این شبکه را در این ۱۲ سال به خوبی آموخته است.
    اما شاید خاص ترین رفتار های فردوسی پور با اتخاذ موضع و رویکرد دوگانه در مواجهه با دو حادثه تلخ اتفاق افتاد. رفتاری که باعث شد پز مستقل بودن او کاملاً زیر سؤال برود.
    زمانی که حادثه تلخ قطار تبریز-مشهد اتفاق افتاد او صرفاً به مدت ۴۰ ثانیه بر روی آنتن ابراز تسلیت کرد و پس از آن روال عادی برنامه را پی گرفت. در حالی که در خصوص حادثه ناگوار پلاسکو ۴۵ دقیقه آنتن زنده برنامه گران نود را صرف بررسی علل این اتفاق و اظهار نظر در خصوص آن کرد.
    تفاوت رویکردی که کاملاً پیداست که از علایق و گرایشات سیاسی فردوسی پور سرچشمه گرفته و تأثیر مستقیمی در محتوای برنامه اش در خصوص دو اتفاق ملی می گذارد.
    اگر چه اساساً اختصاص ۴۵ دقیقه از برنامه ای ورزشی به اتفاق پلاسکو خود محل سؤال جدی است. اینکه چرا برنامه نود که وظیفه بررسی اتفاقات روز فوتبال را به عهده دارد در قامت یک برنامه اجتماعی ظاهر شده و به بیان این مسائل می پردازد. حال آنکه صدا وسیما در این روزها به قدر توان خود تلاش هایی را در راستای اطلاع رسانی و نمایش ابعاد مختلف این حادثه در برنامه های مرتبط در شبکه خبر، شبکه تهران و حتی بخش های مختلف اخبارسراسری انجام داده است.
    به نظر می رسد عادل فردوسی پور از تولید برنامه «نود» خسته شده و علاقه دارد در حوزه های فرهنگی اجتماعی ورود کند. تا جایی که علیرغم ضربه خوردن تیم استقلال از تحریم بانکی کمترین اشاره ای به این مسئله فوتبالی در برنامه نمی کند. از این رو بهتر است مدیران سیما و شبکه سه قبل از آن که او هویت و آبروی آن ها و برنامه نود را فدای خواست شخصی اش کند تهیه و تولیدش را از وی بگیرند و به فرد با انگیزه دیگری بسپارند. تا بیش از این سوژه طنزنویسان قرار نگیرند.
    فردوسی پور هم می تواند با ساخت برنامه ای اجتماعی علایق اش را در این حوزه پیگری کند. اگر چه ورود در این حوزه مسیر جدیدی است که باید دید این برنامه ساز حوزه ورزش تا چه اندازه می تواند در آن موفق شود.
    دکتر علی اصغر پورمحمدی مدیر فعلی شبکه سه سال گذشته که معاون سیما بود در خصوص یک اتفاق در برنامه «ماه عسل» در اقدامی قاطع تهیه کننده این برنامه را توبیخ و به مدیر وقت شبکه سه تذکر رسمی داد. با این حال به نظر می رسد وی هنوز این رفتار های فردوسی پور را مستحق نوبیخ و تذکر رسمی نمی داند. شاید همین تعامل مدیر شبکه سه با فردوسی پور است که زمینه بروز نودی خودمختار را بر روی آنتن به وجود می آورد.
    مسیر غلطی که برنامه نود در پیش گرفته سرانجامی تلخ برای سازندگان و حامیانش به بار خواهد آورد. اتفاقی که علیرغم خواست بعضی از مدیران میانی تلویزیون باید خیلی زود جلوی آن گرفته شود. چرا که اگر مدل نود در رفتار سایر برنامه سازان سیما تکثیر شود دیگر عملاً مدیریت معنای خود را از دست خواهد داد.