پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ , Thursday 18 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 13134
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۱۴ دی, ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۱
  • شما اینجا هستید :اخبار شهرستان رامسر > خبر برگزیده > ویژه ها
  •   

    رئیس دانشگاه آزاد رامسردر گفتگویی گفت:

    دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاهی مردمی است/ دانشگاه باید دانشجو را وادار به تفکر بکند/ گروه های سیاسی گسترش دهنده بداخلاقی سیاسی هستند

    رئیس دانشگاه آزاد رامسر گفت: دانشجویان باید در دانشگاه تربیت سیاسی شوند و تفکر سیاسی داشته باشند اما معتقدم نباید وارد گروه های سیاسی شد زیرا گروه های سیاسی گسترش دهنده بداخلاقی سیاسی هستند.

    به گزارش نیمه پُر رامسر، دکتر علی خلخالی در گفتگویی با خبرنگار ما گفت: در سال ۶۲ بعد از انقلاب فرهنگی و شروع مجدد فعالیت دانشگاه ها در کشور بسیاری از دانشگاه ها با بحران مالی شدیدی رنج می بردند که بر اساس همین روند آیت الله هاشمی رفسنجانی ایده ایجاد دانشگاه آزاد و مردمی را در جهت بهبود روند مالی دادند که به موافقت امام خمینی (ره) در آمد.

    وی افزود: در آن دوره نیز جدای از کسب در آمد هدف ایجاد توسعه آموزش عالی در سطح دانشگاه ها مطرح بود زیرا در دوره پهلوی دوم، توسعه آموزش عالی محدود بود و در سطح کشور فقط دو تا سه دانشگاه بود که فعالیت علمی می کرد و در بسیاری از شهرها از لحاظ علمی فعالیتی انجام نمی شد.

    رئیس دانشگاه آزاد اسلامی رامسر بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاهی است که درآمد و منابع مالی آن دولتی نیست و برعکس دانشگاه های دولتی که از پول نفت برای آن ها بودجه تخصیص داده می شود در این دانشگاه منابع مالی و درآمدی از سوی مردم است.

    وی اضافه کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در هر شهری برای مردم همان منطقه است.

    وی لازمه توسعه و پیشرفت هر شهری گسترش نهادهای عمومی آن منطقه دانست و تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی رامسر در زمینه فنی و مهندسی و هنری به طور ویژه بسیار قوی عمل می کند و در سطوح علمی حرفی برای گفتن دارد و از این سو هیأت علمی خوبی نیز برای دانشگاه آزاد رامسر وجود داد.

    خلخالی اظهار کرد: اعتقاد بنده بر این است که اخذ رشته های بیشتر برای دانشگاه هنر نیست بلکه ما باید رشته های موجود را کیفی سازی بکنیم و در همین راستا وقتی رشته های موجود با کیفیت بالا تثبیت شد به طور منطقی رشته های دیگر و مقاطع بالاتر را نیز می توان برای دانشگاه گرفت.

    وی یادآور شد: بحثی که در زمینه قطب سازی در دانشگاه به وجود آمده این است که با توجه به آشفتگی که به طور کلی در نظام آموزش عالی کشور در رشته های وزارت علوم وجود دارد و از طرفی با توجه به اینکه در رشته های وزارت بهداشت استانداردها بیشتر رعایت می شود در چشم انداز این گفتگوها در زمینه قطب سازی اینطور گفته شده که بتوانیم اگر دانشگاهی در هر منطقه دارای ویژگی های منحصر به فرد و استعدادهایی در برخی رشته های دارد را به قطب علمی همان رشته در آن منطقه معرفی کنند.

    وی ادامه داد: در دانشگاه بودجه پژوهشی بسیار خوبی را داریم که به طور درصدی در زمینه های پژوهش، انجمن های علمی، برگزاری همایش های علمی و توسعه آزمایشگاهی هزینه می شود.

    رئیس دانشگاه آزاد اسلامی رامسر اذعان داشت: دارا بودن دانشگاه از نشریات علمی نیز نیازمند پروسه پیچیده ای است که در تلاش هستیم برای برخی از رشته ها نشریات علمی را دریافت کنیم که امیدواریم تا پایان سال حداقل برای یک رشته و حداکثر سه رشته این مهم را دریافت کنیم.

    وی افزود: پیوستگی و ارتباط علم و صنعت یکی از مقوله های مهم در کشور است و در دانشگاه آزاد رامسر نیز چنین اهداف و برنامه هایی در دستور کار است، همان طور که می بینیم در پروژه بازار ماهی فروشان که در حال ساخت است تیم سازنده این مجموعه از ظرفیت هیأت علمی دانشگاه آزاد استفاده کردند که باید گفت هم شهردار، شورای شهر و موسسین این پروژه بسیار هوشمندانه عمل کردند.

    وی خاطر نشان کرد: در جشنواره فیلم یاس نیز با رایزنی هایی که به وجود امد توانستیم این جشنواره را با مقوله آموزش گره بزنیم و اینکه در شهر رامسر چنین جشنواره بزرگی انجام می شود می بایست دانشجویان هنر نیز بتوانند از نکات آموزشی اساتید استفاده کنند که خوشبختانه این امر هم به اجرا درآمد.

    وی اظهار کرد: در دانشگاه پایان نامه ها و طرح های بسیاری وجود دارد که باید مدیران دستگاه های اجرایی با اهتمام ویژه به این مقوله از ایده ها و ابتکارات این پروژه استفاده کنند که در نظر است این ارتباط ها بیشتر شود تا بتوانیم این دو مقوله یعنی علم و صنعت را بیش از پیش در شهرستان داشته باشیم.

    دکتر خلخالی در ادامه این گفتگو بیان کرد: در دانشگاه دو نوع فعالیت وجود دارد، یکی فعالیت های سخت است که مربوط به کلاس، درس و تحصیلات می باشد و دومی فعالیت های نرمی هستند که دانشجویان در کنار فعالیت سخت در زمینه ارتباطات و تفکرات اجتماعی است.

    وی اضافه کرد: در حال حاضر قوی ترین و کارآمدترین نهاد دانشجویی در دانشگاه آزاد رامسر نهاد بسیج دانشجویی است که بسیار حرفه ای کار و خوب کار می کنند و نمونه فعالیت هایشان را می توان برگزاری بسیار خوب و ویژه ای یادواره شهدای گمنام دانشگاه را نام برد.

    وی تصریح کرد: کانون های دانشجویی نیز با فعالیت کانون فضای مجازی، فرهنگی و هنری، دینی و مذهبی نیز به منظور اندیشه ورزی، بحث و تبادل نظر در دانشگاه مشغول به فعالیت هستند.

    وی بیان داشت: در زمینه فعالیت تشکل های سیاسی نیز در دانشگاه غفلت شده است علارغم اینکه تحرک خوبی در بین دانشجویان وجود داد.

    رئیس دانشگاه آزاد اسلامی رامسر تاکید کرد: معتقدم که دانشجویان باید تربیت سیاسی شوند زیرا گروه های سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب که مطرح می شود تربیت سیاسی نمی کنند بلکه بیشتر بداخلاقی سیاسی را گسترش می دهند و دانشگاه نباید آلوده به این بداخلاقی ها شود.

    وی افزود: تمام فعالیت های گروه های سیاسی ضد تفکر و بیشتر طرح واره است اما دانشگاه باید دانشجو را وادار به تفکر بکند و این تفکر نیز باید خارج از گروه های سیاسی باشد تا بتواند فعالیت دانشجو در دانشگاه بر اساس اندیشه و منطقی پیش برود.

    وی اظهار کرد: گروه های سیاسی بیشتر به دلیل اینکه در بیرون از دانشگاه نمی توانند جذب داشته باشند چون دانشگاه را دارای تجمعی از جوانان می بینند علاقه مند هستند که در دانشگاه فعالیت کنند.

    وی گفت: افزایش شهریه به منظور اینکه با توجه به تورم محاسبه می شود در سال تحصیلی جدید در تاریخ ۳۰ شهریور برایمان ابلاغ شد و این در حالی بود که ثبت نام ها در تاریخ ۲۰ تا ۳۰ شهریور انجام شده بود که بر همین اساس دانشجویانی که ثبت نام کرده بودند نسبت به این مسئله انتقاد داشتند که ضمن توضیحات باید بگویم که این رویه در دست دانشگاه نبوده و از مرکز برایمان ابلاغ انجام می شود.

    علی خلخالی ادامه داد: انتصابات در برخی از موارد حاشیه ساز است که این حاشیه ها هم در انتصاب و انتخاب رئیس دانشگاه آزاد اسلامی رامسر وجود داشت.

    وی اذعان کرد: در این بین باید بگویم که موضوع بومی بودن و غیر بومی بودن گاهی اوقات مطرح می شود که این موضوع مدت زیادی است که منسوخ شده است و در دنیای امروز بیشتر بر روی کارآمدی و مدیریت افراد بحث می شود.

    وی بیان کرد: رامسر ظرفیت بین المللی دارد و می بایست از این افکار دور شود با توجه به اینکه شهرستان رامسر در رتبه های بالا و وجهه های بسیار مهم دارای مدیران کارآمد و با تراز بالا است.

    وی افزود: وقتی از بین ده ها گزینه برای فرمانداری محمد آزاد انتخاب می شود این نشان از توانمندی ایشان است و مردمی که چنین مدیرانی را پرورش می دهند نیز شایسته خدمات ارزنده تر هستند.

    رئیس دانشگاه آزاد رامسر ادامه داد: از آغاز فعالیت خودم در دانشگاه آزاد تنکابن استراتژی تربیت مدیران اجرایی و علمی را با همراهی دیگر مسئولان داشتیم و هم اکنون نیز در دانشگاه آزاد اسلامی رامسر معتقدم که اعضای هیأت علمی را در جلسات مختلف ببینیم تا هم وجهه شهرستانی کسب کند و هم اینکه تجربه اندوزی داشته باشد تا بتواند در آینده در زمینه های مختلف در جایگاه های مرتبط مدیریت کند.

    وی تصریح کرد: از هم اکنون به دنبال جانشین پروری هستم زیرا همیشه انتخاب ها برای مسئولیت حاشیه داشته اما وقتی بتوانیم در کنار خود کسانی را در حوزه مدیریت و علم به طور قوی تربیت کنیم هیچ وقت لابی گری و حاشیه به وجود نمی آید.

    وی یادآور شد: برای انتخاب معاونین دانشگاه آزاد قطعا به آن فکر می کنم و برای هر مسئولیت چند نفری را در نظر دارم اما مهم تر از همه اینها این است که این تغییرات در فضای آرام انجام شود.

    وی تاکید کرد: داوطلبانی که به فکر عدم حضور در کلاس ها، نمره گرفتن و راحتی در دانشگاه هستند دانشگاه آزاد رامسر را انتخاب نکنند.

    خلخالی اظهار کرد: دانشگاه آسیب پذیر است و باید مراقبت کرد که این جابه جایی ها موجب ضرر و آسیب به فضای آموزشی و علمی نباشد.

    وی افزود: دکتر عبدالصمد خلتعبری بنیانگذار دانشگاه آزاد رامسر بودند که تلاش های بسیاری را برای آبادانی و توسعه دانشگاه با همکاری مرحوم مهندس راهب داشتند و دکتر جواد خلعتبری که در دوره قبل ریاست دانشگاه را بر عهده داشتند نیز در توسعه دانشگاه نقش بسزایی را ایفا کردند و در جذب هیأت علمی نیز از ایشان تشکر می کنم که بسیار قوی عمل کردند.

    وی بیان داشت: برنامه های معنوی و فرهنگی نیز در دانشگاه با محوریت این شهدای خوشنام برگزار می شود که نشان از اهمیت وجود این عزیزان در فضای دانشگاهی است.

    وی تصریح کرد: چشم انداز دانشگاه را بسیار خوب می بینم و امیدوارم که تلاش همه بتوانیم دانشگاه آزاد اسلامی رامسر را به جایگاه ویژه ای برسانیم زیرا رامسر نام پر آوازه ایست و این را هم بگویم که دانشگاه آزاد رامسر از جمله دانشگاه هایی است که در جذب دانشجوی غیر بومی پیشی دارد و بسیاری از غیربومیان به واسطه نام و شهرت شهر رامسر این دانشگاه را انتخاب می کنند که در تلاش هستیم جایگاه این دانشگاه را روز به روز بالاتر ببریم.

    رئیس دانشگاه آزاد رامسر در پایان گفت: در حوزه ورزش نیز دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت هایی را انجام داده است و در روزهای گذشته مسابقات والیبال استان را داشتیم و تیم فوتسال دانشگاه هم در رقابت های استانی مقام سوم را کسب کرد و امیدواریم که با تکمیل پروژه سالن ورزشی این امر نیر بیش از پیش مورد توجه و پبشرفت قرار گیرد.