آیا کالج الکترال می‌تواند مانع رسیدن ترامپ به منصب ریاست‌جمهوری شود؟

چاپ

به گزارش نیمه پر رامسر، در ۸ نوامبر (۱۸ آبان) دونالد ترامپ به عنوان پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام شد. با این حال، تا تاریخ ۱۹ دسامبر (۲۹ آذر) که ۵۳۸ عضو هیئت برگزینندگان (کالج الکترال) در پایتخت گردهم می آیند تا آرای خود را برای انتخاب رئیس جمهور بعدی اعلام کنند، پیروزی ترامپ در انتخابات رسمی نخواهد بود.

آرای الکترال بخشی از قانون انتخابات آمریکاست که سالیان سال است در این کشور اجرا می شود و البته انتقاداتی نیز بدان وارد است. این انتقادات با انتخاب ترامپ در حالی شدت گرفت که آرای مردمی وی نسبت به کلینتون کمتر بود.

به نظر می رسد سال ۲۰۱۶، سال هنجارشکنی و دور انداختن قواعد و سنن قدیمی است. حرکت جدیدی برای اعتراض به انتخابات و وضع موجود به راه افتاده است که طرفداران کلینتون نیز به آن چراغ سبز نشان دادند.

«جان پودستا»، رئیس ستاد کلینتون، روز دوشنبه بیانیه ای را در حمایت از درخواست ۱۰ نفر از اعضای کالج الکترال مبنی بر بررسی ادعای مداخله روسیه در انتخابات آمریکا منتشر کرد. وی اعلام کرد: «برخی اعضای کالج الکترال از دو حزب جمهوری خواه و دموکرات خواستار بررسی مسائلی جدی درخصوص امنیت ملی هستند. طبق قانون اساسی، این انتخاب کنندگان مسئولیت خطیری برعهده دارند و ما باید از تلاش آنها در این خصوص حمایت کنیم.»

«الکساندر همیلتون» در وضع قانون اساسی بسیار تاثیرگذار بود. وی وجود هیئت برگزینندگان را یک مزیت می دانست. به اعتقاد وی وظیفه اعضای این هیئت، جلوگیری از روی کار آمدن افراد نالایق یا کسانی است که تحت نفوذ بیگانگان انتخاب می شوند.

اعضای هیئت برگزینندگان در توجیه درخواست خود، ادعای سیا درخصوص مداخله روسیه در انتخابات آمریکا به نفع ترامپ را ذکر کردند. همچنین یک جمهوری خواه دیگر نیز از ایالت تگزاس اعلام کرده است در رای گیری کالج الکترال به ترامپ رای نخواهد داد. با این حال، هنوز ۳۶ عضو دیگر نیز باید از دادن رای به ترامپ خودداری کنند تا وی به طور رسمی رئیس جمهور آمریکا نشود. کارشناسان چنین امری را بعید می دانند.

بلاغ/