آغاز خرید توافقی و تضمینی کیوی و پرتقال در مازندران

چاپ

به گزارش نیمه پُر رامسر، دلاور حیدرپور در حاشیه بازدید از وضعیت خرید تضمینی مرکبات در تنکابن در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه خرید تضمینی را از پرتقال درجه ۳ صنعتی در مازندران آغاز کردیم، اظهار کرد: روز گذشته بیش از ۲ هزار تن پرتقال برای آبگیری و تهیه کنستانتره تحویل کارخانه‌ها شده است.

حیدرپور افزود: خرید کیوی نیز از روز گذشته به حالت توافقی در مازندران آغاز شده و در سطح استان، یک کارخانه در نوشهر روزی ۵۰ تن کیوی تحویل گرفته و در خارج از استان مازندران نیز این محصول به کارخانه‌های مشهد و سمنان حمل می‌شوند.

وی اضافه کرد: خرید تضمینی مرکبات بر اساس دستور وزیر جهاد کشاورزی برای پرتقال درجه یک تا سه به‌طور کامل انجام می‌شود.

حیدرپور بابیان اینکه خرید تضمینی مرکبات ادامه دارد، به کشاورزان توصیه کرد: در تحویل محصولات خود به کارخانه‌ها عجله نکنند و حواله را بروز تهیه کنند تا دچار مشکلاتی نظیر معطلی در صف‌های طولانی پشت کارخانه‌ها نشوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: خرید تضمینی پرتقال درجه یک بر اساس مصوبه شورای اقتصاد هر کیلو ۸۴۵ تومان در استان انجام می‌شود.

وی بابیان اینکه در روزهای آینده خرید تضمینی مرکبات گسترده‌تر می‌شود، اظهار کرد: در همین رابطه با کارخانه‌ای در ارومیه هماهنگی کردیم و از دو روز دیگر، روزانه ۳۰۰ تن مرکبات توسط این کارخانه تحویل گرفته می‌شود.

حیدرپور ادامه داد: با این وضعیت پیش‌بینی می‌کنیم تا آخر هفته وضعیت مرکبات در استان عادی شود و تلاش ما این است که قیمت مرکبات در بازار افزایش یابد لیکن تا زمانی که این قیمت زیر قیمت خرید تضمینی باشد، خرید تضمینی در بازار ادامه دارد تا جلوی خسارت کشاورزان گرفته شود.

وی با اشاره به خسارت گسترده ناشی از برف اخیر در مازندران به بخش کشاورزی گفت: به همت استاندار، جهاد کشاورزی و نمایندگان استان مازندران، دولت حدود ۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات ۱۰ درصدی برای کشاورزان و باغداران خسارت‌دیده و حدود ۲۰۰ میلیارد ریال هم برای خرید کیوی به شکل توافقی مصوب کرده زیرا کیوی خرید تضمینی ندارد.

این مسئول افزود: حدود ۳۰۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض نیز برای کشاورزانی که درصد خسارتشان زیاد است، از سوی دولت مصوب شده است که پس از تهیه آمار ریز در استان به آنان پرداخت می‌شود.

حیدرپور درباره ذخیره‌سازی مرکبات شب عید هم گفت: برای ذخیره‌سازی نخستین قدم ما خرید پرتقال درجه ۳ صنعتی بوده و قدم بعدی ما نیز خرید تضمینی مرکبات است که در این قالب اگر ۴۰ هزار تن مرکبات برای ذخیره‌سازی مرکبات انجام بشود که مشکلی نبوده و چنانچه ۴۰ هزار تن مرکبات تأمین نشد، بایستی بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار این مقدار مرکبات ذخیره‌سازی شده که عمده‌ آن نیز از مازندران خریداری می‌شود.

بلاغ/