انقلابی و غیر انقلابی معیار پالایش افراد و جریانات در انقلاب اسلامی/ کلید ولنگاری های فرهنگی در اوایل دهه هفتاد زده شد

چاپ

به گزارش نیمه پُر رامسر، تنی چند از فعالین گفتمان انقلاب اسلامی و پیشکسوتان عرصه جهاد و شهادت شهرستان رامسر با حجت الاسلام رضایی امام جمعه رامسر دیدار کردند.

در این دیدار صمیمی پس از بیان سخنانی از سوی سردار حجتی نیا به عنوان نماینده این جمع حجت الاسلام رضایی ضمن ابراز خرسندی از این دیدار گفت: امروز یکی از مشکلات عدیده ای که نظام با آن مواجه است و جمهوری اسلامی برای ساماندهی آن در حال صرف هزینه های سنگین می باشد، بحث بی تدبیری برخی مسئولین است که زمینه بروز نارضایتی بین مردم را بوجود آوده که مانع رویکرد جذب حداکثری است که متاسفانه این سو عملکردها حتی بر روی جذب شده ها نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت.

وی افزود: فرمایشات مقام معظم رهبری تاریخ انقضا ندارد و ایشان همواره اصول انقلاب را تبیین میکنند بحث جذب حداکثری و دفع حداقلی که رهبر انقلاب بیان کردند لازمه انقلاب اسلامی در دوران جدید است.

امام جمعه رامسر در ادامه بیان کرد: نظام برای جذب حداکثری و دفع حداقلی برنامه دارد که مثال آن برگزاری انتخابات ها است ولی برخی از مدیران با قرار گرفتن در مسئولیت های مهم با بی تدبیری خود همان مردمی را که نظام آنها را پای صندوق های رای کشانده است دلسرد کرده و حتی تبدیل به مردمی ناراضی می کنند، البته مردم با از خود گذشتگی و ایثار، باز هم در عرصه های مختلف نظیر روز قدس و ۲۲ بهمن پرشور تر از گذشته در صحنه حاضر می شوند.

وی ادامه داد: یک اشتباه استراتژیک از اوایل دهه هفتاد در کشور اتفاق افتاد و متولیان امر به لحاظ فضایی که در آن زمان وجود داشت به این اشکال دقت نکردند.

وی تصریح کرد: اولین موضوع، بحث تقسیم افکار مردم بود که متاسفانه در همان دهه هفتاد، برخی افراد عملکردهای حضرت امام را بد فهمیدند، به عنوان مثال در جریان صدور مجوز حضرت امام برای تشکیل مجمع روحانیون مبارز که امام رویکرد چند صدایی را در جامعه کلید زدند، برخی ها این رویکرد را بد فهمیدند و گمان کردند که مثلا در موضوعاتی مثل انقلاب باید عده ای را در یک طرف و عده ای را در طرف دیگر قرار داد در حالی که امام راحل همه را در یک خط و مسیر نگاه می کردند و آن مسیر انقلاب بود.

حجت الاسلام رضایی خاطر نشان کرد: در تقسیمات سیاسی، زمانی گفته شد خط سه؛ زمانی گفته شد چپ و راست؛ الان گفته می شود اصولگرا و اصلاح طلب و هر کسی ساز خود را می زند، اینکه حضرت آقا اخیراً فرمودند بنده کاری به تقسیمات سیاسی ندارم و عملکرد افراد را می سنجم، نشان دهنده آغاز یک رویکرد جدیدی است که این موضوع باید اصل قرار گیرد.

وی اضافه کرد: در کشور ما انقلاب شد و حکومت ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی از بین رفت و مردم با رای ۹۸ درصدی این انقلاب را پایه گذاری کردند و برای حفظ آن از عزیز ترین فرزندان خود گذشتند زیرا انقلاب ما همان اسلامی است که پیامبر اکرم(ص) در مدینه معرفی کردند و بین این دو هیچ تفاوتی وجود ندارد و اصول انقلاب همان اصول اسلام است.

وی با اشاره به اینکه عده ای بعد از انقلاب با تشکیل اپوزیسیون توسط منافقین و گروه های چپ فضای بدی را به وجود آوردند بیان کرد: با همه این فراز و نشیب ها آنچه که رقم خورد پیروزی و افتخار بود که مثال آن دفاع مقدس شد که نظام با دستان خالی با بیش از هجده کشور بصورت مستقیم به دفاع پرداخت.

خطیب نماز جمعه رامسر اظهار کرد: ما در جنگ پیروز شدیم و این وعده ی الهی بود و ما چون به این وعده ها ایمان داشتیم با همین امید در جبهه ها جنگیدیم که به ما گفتند بسیجی بی ترمز؛ چون نگاه ما به پیروزی نسبت به دیگران متفاوت بود و برای ما کشته شدن هم پیروزی تلقی می شد.

وی تاکید کرد: اگر پس از پیروزی انقلاب قرار باشد که طیف بندی شکل بگیرد، باید تقسیم بندی انقلابی و غیر انقلابی صورت پذیرد و جدایی غیر از این درست نبوده و نیست که متاسفانه در مقطعی این اشتباه انجام شد که مقام معظم رهبری در صدد ترمیم آن هستند.

وی یادآور شد: زمانی یک جریان خود را تکنوکرات انقلابی نامید و برای خود حزبی تاسیس کرد و در ادامه تعریفی متفاوت از انقلاب برای خود تعبیر کرد که این یک اشتباه بود.

وی دومین اشتباه دهه هفتاد را تقدم دنیا بر آخرت دانست و تصریح کرد: در تفکر انقلابی، تقدم دنیا بر آخرت کلید زده شد و رواج پیدا کرد و آنقدر افراد و افکار و حتی بزرگان را در خود هضم کرد که تا سالها کسی جرات پیدا نکرد بیان کند که این همان تفکر لیبرالی غربی است، البته بودند افرادی که روشنگری می کردند ولی در نطفه خفه می شدند.

امام جمعه رامسر ادامه داد: این رویکردی که بعد از جنگ در جامعه پیاده شد و گفته شد باید سد،کارخانه و جاده ساخته شود و به بیان ساده تر باید به سمت دنیا رفت، از همان نگاه تقدم دنیا بر آخرت نشأت می گرفت.

وی بیان کرد: ما مرید حضرت علی (ع) هستیم که فرموده بودند اگر دنیا به سمت شما روی آورد شما به سمت او روی نیاورید.

وی با بیان اینکه در بحث اقتصادی و در موضوع مواجهه ی انسان مومن با دنیا دو نوع دیدگاه وجود دارد اظهار کرد: برای انسان مومن، آخرت او بر دنیای او مقدم است و در تقابل و تعارض بین دنیا و آخرت، تامین آخرت اولویت دارد، برای انسان مومن دنیایی که آخرت او تضمین شود با ارزش است در غیر این صورت دنیای بدون آخرت هیچ ارزشی ندارد.

حجت الاسلام رضایی خاطر نشان کرد: اما نگاه دوم این است که شاید آخرت قابل توجه باشد اما برای تامین آخرتی که دیده هم نمی شود باید اول به دنیا رسیدگی شود که مثال آن دستیابی به پول و ثروت و هزینه ی آن در راه هایی نظیر ساخت مدرسه و زیارت مکه و … است البته به تعبیر امیرالمومنین این حرف قشنگی است ولی تالی و نتیجه ی فاسدی دارد.

وی در همین ارتباط گفت: معنی این تفکر دوم همان تکنوکرات است که حزب کارگزاران نماینده و مروج این تفکر در دهه هفتاد بود.

وی تصریح کرد: این جریان برای مردم و امت حزب الله توجیه می کرد که ما در حال ساخت آخرت هستیم و می خواهیم کارهای بزرگ فرهنگی کنیم پس باید پول داشته باشیم، این جریان به همین بهانه رویکرد دنیایی و مصرف گرایی را در کل شئون زندگی جامعه از جمله اقتصاد ترویج کردند.

وی افزود: خرابی هایی که در اثر این جریان به وجود آمد به این سادگی نمی شود آباد کرد که ما در جامعه گرفتار خرابی هایی در حوزه ی اندیشه و خرابی های سبک زندگی شدیم.

خطیب نماز جمعه شهرستان رامسر در ادامه دیدار خود با فعالین جبهه گفتمان انقلاب اسلامی و پیشکسوتان عرصه جهاد و شهادت ضمن گرامی داشت یاد و خاطره شهدا و امام شهدا گفت: افرادی که به جبهه می رفتند و در جنگ حاضر بودند از لحاظ معنوی تضمین شدند، اینها افرادی بودند که اگر می خواستند دو هفته در شهر بمانند، اگر بطور مثال افراد بدحجاب را می دیدند مجدداً به جبهه باز می گشتند.

وی افزود: مشکلات و هنجارشکنی های فرهنگی تنها مختص به شهر ما نیست و در خیلی از شهرها وجود دارد،؛ کشف حجاب برخی افراد در داخل خودروها زیبنده ی نظام اسلامی نیست ولی متاسفانه در برخی از شهرهای شمالی در حوزه ی عفاف و حجاب اتفاقات ناگواری در حال وقوع است

وی در ادامه بیان کرد: در بعضی از شهرهای شمالی برخی افراد حدود اسلامی را به کل به حاشیه کشانده اند که متاسفانه بنده مشاهده کردم در یکی از شهرهای استان گیلان برخی از خانم ها، بدون حجاب و با لباسهای خلاف عفت عمومی در سواحل در حال خوش گذرانی بودند که متاسفانه در کنار آنها مشروبات الکلی هم عرضه میشد.

حجت اسلام رضایی تصریح کرد: خرابی های فرهنگی مثل میوه ی پوسیده ای است که اگر به آن رسیدگی نشود به همه ی شهرها تسری پیدا می کند که باید گفت کلید این ولنگاری های فرهنگی در اوایل دهه هفتاد زده شد و اگر چاره ای اندیشیده نشود این موارد مثل قبل از انقلاب قابل مشاهده خواهد بود.

وی یادآور شد: البته معضلات اجتماعی صرفاً مربوط به بی حجابی ها نمی شود بلکه در زمینه هایی نظیر فساد اداری، ربا، اختلاس در بانکها و …نیز وجود دارد، منتهی بی حجابی ظاهر نظام است و در همین ارتباط امیرالمومنین به مالک دستور دادند که ظاهر نظام باید حفظ شود.

وی اظهار کرد: متاسفانه اشتباه استراتژیک تقدم دنیا بر آخرت رخ داد و در وجود تک تک افراد جامعه نهادینه شد و راه درست برای علاج این اشتباه این بود که اگر قرار بر تشخیص خط و مرز درست است، فکر و خط انقلابی و غیر انقلابی می بایست بیان و تبیین می شد که این امر صورت نپذیرفت و مطمئنا تقسیم بندی انقلابی و غیر انقلابی که در بیانات مقام معظم رهبری نیز مشاهده می شود، در ماه ها و سالهای آتی معیار پالایش افراد و جریانات برای بازگشت به اصول انقلاب خواهد بود.

امام جمعه رامسر بیان کرد: نماز جمعه قرارگاه معنویت و ایمان است و امام جمعه مسئولیت فرماندهی این قرارگاه فرهنگی را بر عهده دارد ور ویکرد امام جمعه رامسر رویکردی فرهنگی است.

وی ادامه داد: یک زمانی نیروهای لبنانی که وارد ایران می شدند، ایرانی ها را معیار و الگوی خود قرار می دادند ولی اکنون نیروهای حزب الله لبنان نماد مقاومت و ایستادگی هستند و این نشان از عقبگرد ما است.

وی تاکید کرد: اولین درخواستی که از نیروهای مومن دارم این است که به بنده اعتماد کنند، قطعا امام جمعه منتسب به ولایت است و ولایی تر از هر ولایی در شهرستان نیز وجود دارد.

حجت الاسلام رضایی در پایان گفت: شاید بنده لبخندی را به یک شخصی بزنم که شمای حزب اللهی آن را خوش نداشته باشید اما همان لبخند با یک نگاه خاصی انجام می شود که در راستای اهداف انقلاب اسلامی است.