پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ , Friday 19 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 11266
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۱۹ خرداد, ۱۳۹۵ - ۰۵:۲۹
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار > ویژه ها
  •   

    میلیاردها ساعت تابستانی فرزندان‌مان چگونه سپری می‌شود؟!

    راهکارهایی برای ثمربخشی اوقات فراغت فرزندان در تابستان

    با توجه به فرا رسیدن تعطیلات تابستان دانش‌آموزان برای ثمر بخش بودن اوقات فراغت فرزندان در تابستان راهکارهایی را به والدین ارائه می‌شود که در ادامه می‌خوانیم...

    به گزارش نیمه پر رامسر، کودکان، نوجوانان و جوانان سرمایه‌های مهم جامعه هستند و پویایی و تحرک از خصوصیات بارز این نسل است که با فرارسیدن فصل تعطیلات و فراغت از تحصیل، برنامه‌ریزی و اجرای سیاست‌های صحیح برای داشتن اوقات فراغتی مفید برای آنها از ضروریات جامعه در حال توسعه است، که در این راستا باید مسئولان و خانواده‌ها محیطی سالم و مفرح را برای این قشر فراهم کنند.

    در کشورهای مطرح جهان، برای غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان بویژه در تابستان، برنامه‌ریزی‌های متنوعی انجام می‌شود.

    بهترین فرصت برای بهترین شرایط

    سال‌هایی که والدین می‌توانند با برنامه‌ریزی‌های حساب‌شده خود، سرنوشت فرزندان‌شان را به هر جهتی که می‌خواهند رقم بزنند، تعطیلات تابستانی و فراغت از اموزش اجباری است.
    بهترین فرصت، تعطیلات تابستانی و بهترین شرایط هم، غنی‌سازی اوقات فراغت آنها با برنامه‌های مفید و مورد علاقه فرزندان است. بدین جهت، باید از این فرصت‌های تعیین‌کننده و نقش‌آفرین در شکل دادن شخصیت بچه‌ها و نوجوانان استفاده حداکثری کرد.

    موضوع مهم با نقش‌آفرینان غیرجدی

    در کشورهای مطرح جهان، برای غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان به‌ویژه در تابستان، برنامه‌ریزی‌های متنوعی انجام می‌شود که رویکرد همه این برنامه‌ها، جلب علایق جامعه‌ی هدف‌شان، یعنی نوجوانان و جوانان است.

    در کشور ما نیز در آستانه فرارسیدن تعطیلات دانش‌آموزان، دستگاه‌های متعددی دور هم جمع می‌شوند تا امکانات خود را برای دانش‌آموزان حتی فرزندان پرسنل خود بسیج کنند. فارغ از میزان توفیق این دستگاه‌ها و بدون بحث پیرامون میزان صحت آمار و اعداد ارائه‌شده آنها، باید گفت که موضوع فوق‌العاده مهم “غنی‌سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان”، که با آینده کشور در همه حوزه‌ها ارتباط نزدیک و تاثیرگذار دارد، باید به صورت جدی‌تر مورد تعقیب قرار گیرد.

    باید گفت که موضوع فوق‌العاده مهم “غنی‌سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان”، که با آینده کشور در همه حوزه‌ها ارتباط نزدیک و تاثیرگذار دارد، باید به صورت جدی‌تر مورد تعقیب قرار گیرد.

    برنامه‌های سازنده و مورد علاقه

    فصل تابستان و تعطیلی مدارس برای کودکان و نوجوانان اوقات شاد و لذت‌بخش را به دور از مدرسه و تکالیف، برای آنها درپی خواهد داشت و خانواده‌ها هر یک به فراخور شرایط‌‌‌شان برای گذران اوقات فراغت کودکان و نوجوانان برنامه‌های مختلف دارند و می‌توان گفت، مفهوم گذران اوقات فراغت هنوز برای بسیاری از والدین و مربیان کشور روشن نیست، ما برای گذراندن اوقات فراغت فرزندان پیشنهادهایی برای خانواده‌ها داریم شاید با اجرای آن تعطیلات تابستان بیشتر به فرزندان مزه کند.

    چند راهکار برای ثمر بخش بودن اوقات فراغت

    – از فرزندان‌تان بخواهید حتما ساعت‌هایی را به کارهای خانه و کمک به اعضای خانواده اختصاص دهند.

    – از آنها بخواهید علاقه و توانایی‌های خود را فهرست کنند و با برنامه‌ریزی بنابر اولویت، فرزندانتان از کلاس‌های آموزشی برای پرورش و تقویت استعداد خود استفاده کنند.

    مفهوم گذران اوقات فراغت هنوز برای بسیاری از والدین و مربیان کشور روشن نیست.

    – اجازه دهید فرزندانتان، اوقات فراغت خود را تا جایی که امکان دارد، با کارها و سرگرمی‌های گروهی بگذرانند.

    – ورزش را در برنامه‌ریزی‌ها فراموش نکنید.

    – از فرزندان‌تان بخواهید کارهای ساده‌ای برای دیگران انجام دهند و از دانسته‌ها و مهارت‌های خود برای کمک به دیگران استفاده کنند. مثل: کمک به رفع اشکالات درسی دانش‌آموزان کوچک‌تر محل، به عهده گرفتن خرید روزانه یا هفتگی، کمک به سالمند و خانواده، آموزش کامپیوتر و تدریس به دانش‌آموزان مقاطع آموزشی پایین‌تر.

    – طوری برنامه‌ریزی کنید که سفر حتی شده کوتاه‌مدت با کودک و نوجوان‌تان داشته باشید.

    – اجازه دهید فرزندانتان، اوقات فراغت خود را تا جایی که امکان دارد، با کارها و سرگرمی‌های گروهی بگذرانند.

    – در صورت زندگی در مجتمع‌ مسکونی، همکاری در نظافت و آبیاری باغچه‌ها و از ذوق و سلیقه‌شان استفاده کرده و باغچه آرایی را به آنها پیشنهاد دهید.

    – به فرزندان‌تان اجازه دهید با همکاری جمع دوستان‌شان کارهای دستی درست کنند و با بهایی ارزان بفروشند. مثل: درست کردن زیورآلات ساده، جعبه‌های هدیه و…

    – جمع کردن بچه‌های همسایه و بازی کردن و سرگرم کردن آنها در ساعت‌های معینی از روز یا هفته، به فرزندان‌تان پیشنهاد دهید با دوستان علاقه‌مند خود، نشست‌های مشاعره(شعرخوانی رقابتی) و مسابقات ورزشی بگذارند و برای برندگان جایزه‌ی کوچکی در نظر بگیرید.

    – فرزندانتان می‌توانند با دوستانی که به مسائل محیط زیست علاقه‌مند هستند، گروه‌های دوستدار محیط زیست تشکیل دهند و به فعالیت‌هایی مثل: مراقبت از فضاهای سبز محله و خیابان، کمک به افزایش دانش زیست محیطی دیگران با متن‌های کوتاه و پخش آن‌ها در میان ساکنان محل زندگی، تشویق خانواده و همسایگان به تفکیک زباله و ده‌ها کار دیگر که نوجوانان هوشمند و آگاه شما حتما از پس آنها بر خواهند آمد، بپردازند.

    در صورت زندگی در مجتمع‌ مسکونی، همکاری در نظافت و آبیاری باغچه‌ها و از ذوق و سلیقه‌شان استفاده کرده و باغچه آرایی را به آنها پیشنهاد دهید.

    – ماهانه، مبلغی ویژه‌ی خرید کتاب به آنها بدهید و ماهی یکبار همراه فرزندان‌تان به کتابفروشی‌های معتبر شهر سر بزنید، از آنها بخواهید عضو کتابخانه محل شوند تا هزینه‌ی خرید کتاب و نشریه‌ی خانواده کمتر شود.

    – با هم، روزهایی را به دیدار سالمندان خانواده، به‌ویژه پدر بزرگ و مادر بزرگ و اقوام اختصاص دهید.

    – به نوجوانان‌تان اجازه دهید زیر نظارت شما با استفاده از مهارت‌ها و دانسته‌های خود، در تابستان کار کنند و در برابر کارشان مزد بگیرند البته نظارت شما سبب خواهد شد محیط و نوع کارشان سالم و سازنده باشد.

    در پایان، امید می‌رود با بکارگیری این راهکارها، فرزندانتان تابستان خوب و مفیدی را تجربه کنند.