پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ , Friday 29 March 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 11144
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۸ خرداد, ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۵
  • شما اینجا هستید :اخبار شهرستان رامسر > خبر برگزیده
  •   

    در دهکده سنتی رامسر:

    موزه مردم شناسی منطقه شمال کشور در رامسر افتتاح شد

    موزه مردم شناسی منطقه شمال کشور رامسر با حضور جمعی از مسئولان محلی در دهکده صنایع دستی پلاژ شهرداری این شهر افتتاح شد.

    به گزارش نیمه پر رامسر، موزه مردم شناسی منطقه شمال کشور رامسر با حضور جمعی از مسئولان محلی در دهکده صنایع دستی پلاژ شهرداری این شهر افتتاح شد.

    شهردار رامسر در مراسم افتتاح موزه مردم‌شناسی رامسر ضمن بیان تبریک هفته میراث فرهنگی و گردشگری، نگهداری و حفظ آثار گذشتگان، خلق آثار جدید برای آیندگان را کار بزرگی دانست و گفت: با همدلی هم باید بتوانیم از میراث گذشتگان حفاظت کرده و تا آنجا که خود می‌توانیم آثار و عرصه‌هایی از فرهنگ را به وجود آورده و برای آیندگان به یادگار بگذاریم.

    نصرت الله کوزه گر تاکید کرد: باید از به وجودآورندگان و سازندگان آثار باستانی حمایت شود که نمونه آن در رامسر ایجاد شده هم مکان موزه و هم خود موزه از نمونه‌های این موضوع است.

    حجت‌الاسلام شیخ صفر قاسمی نیز در این مراسم با بیان اینکه جامعه‌شناسان فرهنگ جوامع انسانی را به دو قسمت فرهنگ مادی که شامل ابزار، اشیا و تجهیزات و فرهنگ معنوی که شامل آیین‌ها، رسوم، جشن‌ها و اعیاد می‌شود تقسیم کردند، یادآور شد: مردم با حفظ باورهای معنوی هویت خود را نشان می‌دهند و به نسل‌های بعد از خود انتقال می دهند.

    رئیس شورای هماهنگی سازمان‌های مردم نهاد رامسر گفت: فرهنگ مادی با تغییرات جوامع بشری به شدت در حال تخریب است و همه کشورها برای به یادگار نگهداشتن میراث گذشته خود و حفظ اصالت جامعه اقدام به احداث موزه می‌کنند.

    وی با بیان اینکه موزه‌ها یکی از نشانه‌های توسعه‌یافتگی جوامع بشری است، ادامه داد: در حال حاضر تقریبا امکانات و ابزار گذشتگان منسوخ شده و موزه‌ها برای انتقال فرهنگ به آیندگان کمک زیادی می‌کنند.

    قاسمی با اشاره به تعریفی که شورای بین‌المللی موزه‌ها از موزه بیان کردند، گفت: برای موزه‌ها ۱۱ عنوان تعریف شده که مهم‌ترین آن موزه مردم‌شناسی است که اهمیت و جایگاه ویژه‌ای دارد.

    وی با اشاره به اینکه موزه‌های خصوصی صرفه اقتصادی ندارند، بیان کرد: اراده همگانی و توجه همه مسؤولان مردم نیاز است تا به موزه توجه شود و موزه‌های بیشتری احداث شوند.

    رئیس شورای هماهنگی سازمان‌های مردم نهاد رامسر ادامه داد: موضوع فرهنگ برای همه مسؤولان باید در اولویت باشد و موزه‌ها و آثار باستانی به توسعه اقتصادی و فرهنگی مردم کمک خواهد کرد.

    قاسمی با اشاره به اینکه موزه مردم‌شناسی رامسر در سال گذشته به عنوان موزه برتر کشور در بخش خصوصی و آقای عیسی خاتمی موسس موزه به عنوان مدیر نمونه و برتر موزه بخش خصوصی انتخاب شد، از مسؤولان خواستار پیگیری مکان مناسب برای موزه مردم‌شناسی شد و گفت: نیاز به مکان مناسب به‌دلیل وجود تعداد بالای اشیای تاریخی در این شهرستان است تا مردم و نسل‌های آینده به‌راحتی بتوانند با اجداد و نیاکان خود ارتباط برقرار کنند.