مدیریت جمعی و کارآمد حلقه مفقوده مدیریت پسماند در غرب مازندران

چاپ

به گزارش نیمه پر رامسر ، در حال حاضر معضل انباشت زباله در سه شهرستان گردشگر پذیر تنکابن ، رامسر و عباس آباد در غرب مازندران با توجه به تولید روزانه ۵۰۰تن زباله به شرایط بحرانی رسیده و با وجود آنکه هر یک از مدیران دستگاه های اجرایی منطقه تلاش کردند تا به شیوه های مختلف این معضل را مدیریت نمایند اما تاکنون اقدامات آنها موثر واقع نشده و همین امر سبب گردید تا مدیران این سه شهرستان در یک اقدام مشترک نسبت به جمع آوری و مدیریت پسماند گام بردارند. 
مدیر پسماند شهرداری تنکابن، روش تولید انرژی همچون نفت و نفت و گاز از زباله (سیستم KDV) که ۶۰ درصد زباله تر تولید شده در کمتر از سه دقیقه به نفت و نفت و گاز تولید شده و می توان میزان تولید آن را به ۱۵ هزار لیتر در روز برسد را مد نظر دارد.
علیرضا فلاحتکار، میزان سرمایه مورد نیاز برای اجرای این طرح را سه میلیارد ریال اعلام کرد و افزود : بانک های اروپایی با سود دو تا چهار درصد این مبلغ را فاینانس می کنند و کل مبلغ را تسهیلات می دهند که با اجرای این طرح مراکز دفن زباله ها تبدیل به چاه نفت شده و مردم می توانند سهامدار آن باشند.
فلاحتکار همچنین یکی از راه های برون رفت از این معضل را کاهش تولید زباله توسط خانواده ها دانست و خاطر نشان کرد : ایجاد کارگروه آموزشی در قالب سفیران سلامت ، آموزش خانواده ها برای تولید کمپوست خانگی ، الزام شهرداری ها ، دهیاری ها و بخشداری ها به تفکیک زباله و ایجاد سازمان مدیریت پسماند می تواند در این زمینه گره گشا باشد.
وی تصریح کرد : با توجه به تولید ۲۵۰ تن زباله در شهرستان تنکابن با ایجاد صنایع وابسته به پسماند در منطقه در ماه ۱۰ میلیارد ریال درآمد زایی داشته باشیم.
مدیر پسماند شهرداری تنکابن احداث کارخانه زباله سوز را به دلیل بالا بودن انرژی مورد نیاز کوره ها ، فاقد توجیه اقتصادی دانست و مدعی شد که تاکنون چنین سیستمی در کشور به مرحله اجرا درنیامده است.
شهردار رامسر نیز احداث کارخانه کمپوست را برای شهرهای شمالی نامناسب دانست و بر ضرورت اجرای سیستم نانو برای رفع معضل پسماند تاکید کرد و گفت : در این سیستم زباله کاملا از بین می رود و به برق و کمپوست تبدیل می شود و هیچ آلایندگی زیست محیطی به همراه ندارد.
نصرت کوزه گر زمین مورد نیاز برای اجرای این سیستم را ده هکتار اعلام کرد و افزود : با تاسیس شرکت پسماند غرب مازندران و خرید سهام توسط ۹ شهرداری این منطقه می توانیم به این مهم دست یابیم.
وی اظهار داشت : در شرایط فعلی کاهش تولید زباله توسط خانواده ها در اولویت است و با برگزاری کلاس های آموزشی از مهد کودک تا مساجد می توانیم در این زمینه موفق باشیم.
کوزه گر خواستار مشارکت بیشتر شهروندان در رفع معضل پسماند در غرب مازندران شد.
فرماندار عباس آباد شرایط فعلی وضعیت پسماند را در این شهرستان بسیار جدی دانست و گفت : متاسفانه مدت زمان یکساله ای را که دادستان برای ساماندهی زباله در اختیار قرار داده بود در تیرماه سال جاری به اتمام می رسد و برای رفع این معضل درصدد راه اندازی یک کارخانه زباله سوز هستیم.
سید ابراهیم هاشمی افزود : این کارخانه ۲۵ میلیارد ریال هزینه نیاز دارد و در زمینی واقع در پشت شهرداری عباس آباد احداث خواهد شد.
وی اظهار داشت : بهره برداری از کارخانه نانو بیش از یک سال به طول می انجامد و پاسخگوی نیاز فوری شهرستان عباس آباد نیست .
هاشمی بر ضرورت ایجاد مدیریت جمعی جهت رفع معضل پسماند تاکید کرد و یادآور شد : مخالفتی با احداث کارخانه نانو نداریم و حاضریم در اجرای این طرح مشارکت فعال داشته باشیم.
فرماندار تنکابن هم با اشاره به مشکلاتی را که شرایط ازبین بردن زباله به شیوه سنتی برای مردم منطقه فراهم نموده است ، گفت : نفوذ شیرابه ها به آب های زیرزمینی منطقه بویژه بخش خرم آباد باعث شیوع بیماری های دستگاه گوارش در منطقه شده که باید هرچه سریعتر نسبت به بهبود این وضعیت تلاش کرد.
سید امیر حسینی جو افزود : خرید زمین برای انباشت زباله و احداث کارخانه های زباله سوز و نانو بسیار سخت شده و مردم حاضر نیستند زمین هایشان را در اختیار ما قرار دهند.
وی اظهار داشت : تشکیل سازمان مدیریت پسماند را جدی بگیریم تا بتوانیم سرمایه گذارانی را که در این بخش فعالیت دارند جذب کرده و هرچه سریعتر این معضل را برای همیشه ریشه کن سازیم.
حسینی جو لازمه موفقیت در این زمینه را داشتن نگاه جمعی و همصدایی بین مدیران دستگاه های اجرایی دانست و بیان داشت : باید برای کاری که انجام می دهیم اعتقاد راسخ داشته باشیم و با همدلی و یکصدایی در جهت نتیجه بخش کردن آن تلاش نماییم.
نماینده مردم شهرستان های تنکابن ، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی احداث کارخانه نانو را توجیه پذیرتر دانست و گفت : شاید تولید نفت از زباله برای کشورهای اروپایی بسیار مهم باشد اما برای کشور ما که روی چاه های نفت قرار دارد از اهمیت چندانی برخوردار نیست.
شمس اله شریعت نژاد افزود : باید میزان تولید زباله را با کمک دهیاری ها ، شوراهای روستا و شهرداری ها کاهش دهیم تا مدیریت پسماند در شرایط مطلوب تری قرار گیرد.
وی بهره مندی از تجربیات شهرهای بزرگ در مدیریت پسماند را ضروری دانست و اظهار داشت : معضل پسماند ابتدا از شهرهای بزرگ شروع شد و آنها اقدامات خوبی در این زمینه انجام دادند بنابراین باید از تجربیات آنها استفاده شود.
شریعت نژاد احداث کارخانه زباله سوز در عباس آباد را غیر قابل قبول دانست و خاطر نشان کرد : احداث چنین کارخانه ای که هیچ نمونه ای هم در داخل کشور ندارد و با چنین هزینه هنگفتی ، ریسک بسیار بزرگی است و توجیه اقتصادی ندارد.
وی خواستار اتخاذ تصمیمی مشترک در این زمینه شد و گفت: رسیدن به نتیجه نهایی زمانبر است و باید علاوه بر صبوری نگاهی آینده نگر داشت.

ایرنا/