پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ , Thursday 25 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 10685
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۸ اردیبهشت, ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۸
  • شما اینجا هستید :آخرین اخبار
  •   

    واردات بلای جان گیاهان دارویی درمازندران

    مازندران درحالی رتبه دوم را درشناسایی و تولید گیاهان دارویی درسطح کشور داراست که واردات داخلی و خارجی بلای جان این محصول شفابخش و کاهش سرمایه گذاری در صنایع وابسته به آن شده است.

    براساس گزارش های رسمی حدود هشت هزار گونه گیاهان دارویی در سطح کشور شناسایی شد که دو هزار گونه از این گیاهان شفابخش مربوط به استان مازندران است و سالانه در این استان بین یک هزار و ۶۰۰ تا دو هزار تن گیاهان دارویی برداشت می شود.
    گل گاوزبان، آویشن، گزنه، پونه، بیدمشک، بابونه، بومادران، گلپر، رنجبویه، رزماری از مهمترین گونه های گیاهان دارویی در مازندران به حساب می آیند که با وجود گسترش صنعت در این حوزه ، همچنان به صورت سنتی کشت و برداشت می شود.
    رحمان امامی مدرس دانشگاه و خبره بخش گیاهان دارویی مازندران می گوید : با وجود تولید سالانه یک هزار و ۶۰۰ تا دوهزارتن گیاهان دارویی در این استان، همچنان کاشت و برداشت این محصول به صورت سنتی انجام می شود.
    وی نبود صنایع بسته بندی و فعالیت سنتی را مشکل رونق گیاهان دارویی و پایین بودن میزان درآمدزایی در این حوزه دانست.
    عضوهیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش منابع طبیعی و کشاورزی مازندران گفت که هشت هزارگونه گیاه دارویی درکشورشناسایی شد که دوهزارگونه ازاین گیاهان دارویی مربوط به این استان است.
    محمد اکبرزاده افزود : این استان با وجود داشتن رتبه دوم در تولید و برداشت گیاهان دارویی در سطح کشور، هنوز جایگاه مناسبی از لحاظ درآمدی دراین بخش ندارد.
    وی دلیل این امر را ناشی از نبود صنایع بسته بندی مناسب، کم تعدادبودن صنایع وابسته به گیاهان دارویی و واردات بی رویه گیاهان دارویی از استان های همجوار و خارج کشور به استان دانست.
    اکبرزاده گفت که هم اکنون حدود ۷۰۰ هکتار از اراضی این استان زیر پوشش گیاهان دارویی قرار دارد که بیشتر این اراضی گیاهان دارویی به صورت سنتی رشد می کنند.
    مازندران دومیلیون و ۳۰۰ هکتار مساحت دارد که ۴۷۰ هزار هکتار از این مساحت استانی زیر کشت اراضی کشاورزی قرار دارد و بیش از ۷۴ نوع محصول زراعی و باغی در این استان کشت می شود که میزان تولید این محصولات در سال به شش میلیون تن می رسد.

    ایرنا/