پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ , Friday 26 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 10588
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۳۱ فروردین, ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۹
  • شما اینجا هستید :اخبار شهرستان رامسر > خبر برگزیده > ویژه ها
  •   

    در نشست خبری مدیر شبکه بهداشت رامسر:

    آمارهایی خطرناک برای مردم رامسر/ شهروندان و روستائیان برای شرکت در طرح غربالگری دیابت اقدام کنند

    صبح امروز نشست خبری رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان رامسر با خبرنگاران در آغاز هفته سلامت با بیان نکات جالب و آمارهایی قابل توجهی برگزار شد.

    به گزارش نیمه پر رامسر، دکتر ابراهیم ناظریان در نشست خبری خود با خبرنگاران به مناسبت فرا رسیدن هفته سلامت با بیان اینکه مدتهاست فرصت نشد خدمت خبرنگاران باشم تا بتوانم از زحماتشان قدردانی کنم گفت: شاهدیم که خبرنگاران رامسر فعالانه در تمام عرصه ها بخصوص در بخش بهداشت و درمان و سلامت فعالیت دارند که در سطح منطقه بسیار اثرگذار است.

    وی افزود: در بخش بهداشت و درمان دنبال آمار و سروصدا نیستیم بلکه آموزش و پیشگیری را اولویت میدانیم و برنامه داریم که بتوانیم از طریق خبرنگاران مباحث آموزشی را به مردم انتقال دهیم.

    وی اظهار داشت: در بخش دیابت، شهرستان در وضعیت خوبی قرار ندارد و خبرنگاران نیز از آنجایی که یکی از همکارانشان به همین دلیل فوت کرد به خوبی این موضوع را لمس می کنند.

    رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان با بیان اینکه به بهانه هفته سلامت (اول تا هفتم اردیبهشت) بر آن شدیم تا گفتگویی با مردم از طریق خبرنگاران داشته باشیم گفت: شعار و موضوع امسال “غلبه بر دیابت است” که باید ویژه بر روی این موضوع کار کنیم.

    وی اذعان کرد: دیابت یا قند خون در دو تیپ قرار دارد که تیپ یک ارثی و تیپ دو اکتسابی می باشد که ثیپ دو در سطح بین المللی بسیار اهمیت دارد.

    وی بیان داشت: با روندی که پیش می رویم آمار مبتلایان به دیابت تا ۲۰ سال دیگر بیش از ۷۰۰ میلیون در سطح جهان میرسد که تحرک بدنی و رژیم غذایی راحت ترین راهی است که میتوان از دیابت جلوگیری کرد.

    دکتر ناظریان با اشاره به اینکه استانهای مازندران و گیلان جزء چاق ترین شهرهای کشور هستند اظهار کرد: نکته جالب این است که شهرستان رامسر از شهرهای اول چاقی در این حوزه است.

    وی افزود: غیر از روستاهای اشکور به علت شرایط خاص محیطی، بقیه روستاهای ما در رامسر روز به روز به سمت چاقی پیش می روند که نوعی خطر محسوب می شود.

    * آمار های نگران کننده

    ناظریان در بخش دیگری گفت: طرح غربالگری دیابت را در روستاها و همچنین شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر در رامسر حدود ۳ سال است که آغاز کردیم که آخرین آمار به شرح زیر است:

    در حوزه روستایی رامسر ۹۳۷ بیمار قندخون که میانگین از هر ۱۰۰ نفر بالای ۳۰ سال در روستاهای رامسر ۶ نفر مبتلا هستند.

    در حوزه روستایی ۱۵۴۴ بیمار فشار خون که میانگین از هر ۱۰۰نفر بالای ۳۰ سال ۱۶ نفر مبتلا هستند.

    در حوزه کتالم و سادتشهر ۲۰۰۹ بیمار قند خون که میانگین از هر ۱۰۰ نفر بالای ۳۰ سال ۱۲ نفر مبتلا هستند.

    در حوزه کتالم و ساداتشهر ۲۶۵۳ بیمار فشار خون که میانگین از هر ۱۰۰نفر بالای ۳۰سال ۱۶ نفر مبتلا هستند.

    رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان رامسر در ادامه با بیان اینکه ۹۱ درصد مردم روستایی رامسر و متاسفانه ۳۰ درصد شهر غربالگری شدند گفت: بطور میانگین توانستیم ۶۵ درصد از مردم شهرستان را مجاب کنیم که در این طرح حضور یابند و نیاز است همه مردم آزمایش دهند.

    ناظریان افزود : طرح غربالگری فشار خون، قند و همچنین مشاوره های تغذیه از امکاناتی است که دولت تدبیر و امید در طرح تحول سلامت رایگان در اختیار مردم قرار داده است ولی کم کاری مردم است و ما از همه دعوت میکنیم هرچه سریع تر در این طرح شرکت کنند.

    وی با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ نفر تنها در ۳۰ درصد مردم رامسر را در طرح غربالگری شناسایی کردیم که خودشان نمیدانستند مبتلا به قند خون هستند گفت: دیابت ممکن است سالها علامت ظاهری نداشته باشد اما زمانی خبردار میشود که دیگر سودی نخواهد داشت و ما به هر شکلی میخواهیم ۷۰درصد باقیمانده مردم رامسر نیز آزمایش های لازم را انجام دهند.

    ناظریان در بخش دیگری از این گفتگو افزود: بحث خودکشی و سرطان در شهرستان بسیار نگران کننده است که در جلسات بعدی با خبرنگاران این مسائل را به مردم اطلاع می دهیم.

    وی افزود:جمعیت سالمند رامسر از حد طبیعی گذشته و پیرترین شهر استان مازندران است که نیازمند مراقبت های ویژه ای است که متاسفانه در شهرستان توجه نمی شود.
    وی بیان کرد: رامسر درست است که باید برای مثال فرودگاه و دیگر زیر ساختها داشته باشد اما تا مردم در سلامت نباشند این زیرساخت ها استفاده ای نخواهند داشت که در بحث بهداشت در رامسر بسیار مظلومیم.

    وی در پایان با بیان اینکه شوراهای روستاها بخصوص روستاهای حوزه میرزاکوچکخان عملکرد و همکاری خوبی ما دارند گفت: انتظار داریم شوراهای شهر و شهرداری ها نیز همکاری های خود را بیش از پیش کنند.