پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ , Friday 19 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 10579
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۷ اردیبهشت, ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰
  • شما اینجا هستید :اخبار شهرستان رامسر > خبر برگزیده > ویژه ها
  •   

    مسئولین استانی و شهرستانی اقدامی کنید:

    چه کسی مسئول ساخت و ساز غیر مجاز و تخلف زیست محیطی در روستای لترنسا رامسر است+ تصاویر

    ساخت سازهای غیر مجاز ویلاها و آپارتمان ها در برخی از مناطق روستایی رامسر که خارج از بافت هستند موجب مشکلات و آسیب های قابل توجهی در این بخش شده اند، تا جایی که این بناها با گسترش روزافزون خود زندگی روزمره مردم این روستاها را مختل کرده است.

    به گزارش نیمه پر رامسر، ساخت و ساز غیر مجاز در دل جنگل ها و باغات کشاورزی بکر و زیبای شهرها و روستاهای شمال کشور از جمله رامسر یکی از اساسی ترین بحران ها و تخلفاتی است که منجر به بروز مشکلات بزرگ اجتماعی، زیست محیطی، تخریب جنگل ها و باغات کشاورزی شده است.

    در همین ارتباط شاهد آن هستیم که با گذشت هر سال بخش بزرگی از جنگل‌ها، منابع طبیعی و اراضی کشاورزی که به عنوان شریان‌های حیاتی در کشور محسوب می شوند، تخریب و تبدیل به ویلاها و برج های سر به فلک کشیده می گردند.

    ساخت ساز غیر قانونی ویلاها و آپارتمان ها در برخی از مناطق روستایی که خارج از بافت هستند موجب مشکلات و آسیب های قابل توجهی در این بخش شده اند تا جایی که این بناها با گسترش روزافزون خود زندگی روزمره مردم این روستاها را مختل کرده است.

    هرچند مسئولان استانی و شهرستانی بر مبارزه با این ساخت و سازها تاکید می کنند اما با مشاهده ادامه روند کار برخی از این ساخت و سازها می توان پی برد که عزم جدی و اراده ای جمعی برای جلوگیری از روند این ساخت ساز ها وجود ندارد.

     بر همین اساس و با وجود روند افزایشی این نوع تخلفات در شمال کشور رهبر معظم انقلاب در یکی از دیدارها با رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت به حفظ منابع طبیعی و لزوم برخورد جدی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان محیط‌ زیست با این پدیده شوم تاکید داشتند که بیانات ایشان، خود بیانگر اهمیت و نقش این منابع بر زندگی و پیشرفت و آبادانی کشور است.

    روزنامه جام جم که در یکی از شماره های خود به این تخلفات پرداخته بود عوامل بروز این تخلفات را از نگاه کارشناسان این گونه نوشت: عوامل مختلفی چون زیاده‌خواهی دلالان و زمین‌خواران، به‌صرفه نبودن کشاورزی و شرایط سخت زندگی روستاییان در این امر دخیل است، اما بی‌توجهی مسئولان و نبود حمایت و حفاظت لازم از کشاورزی و منابع طبیعی، می‌تواند اصلی‌ترین عامل تحقق چنین فرآیندی باشد.

    در همین ارتباط خبرنگار ما از طریق رابطین شورای اسلامی این روستا و منابع مردمی از روند ساخت و ساز غیر مجاز و همچنین تخلفات زیست محیطی چند آپارتمان در منطقه روستای لتر نسا با خبر شد.

    IMG_7141 copy

    گفتنی است با پیگیری های مکرر رابطین شورا و انتقادات و اعتراضات مردمی برخی از مسئولین شهرستانی برای پیگیری و تصمیمات لازم در این رابطه از روند ساخت و ساز غیر مجاز در این روستای بکر و دارای چشم انداز منحصر به فرد بازدید کردند.

    در این بازدید یک ساعته محسن مداح بخشدار، ابراهیم غنمی رئیس بنیاد مسکن، محمدرضا نیاستی رئیس اداره محیط زیست، نماینده اداره راه و ترابری و منابع طبیعی و همچنین برخی مردم و اهالی روستای لتر نسا حضور داشتند.

    وجود برخی مشکلات زیست محیطی و رعایت نکردن الزامات بخش محیط زیست در ساختمان های پارادایس در مسیر راه ارتباطی این روستا و روند ساخت یک برج چند طبقه در خارج از بافت با رعایت نکردن بسیاری از شاخصه های عمرانی که موجب مشکلات بسیاری شده از انتقادات و اعتراض هایی بود که اهالی روستا حل هر چه سریعتر این مشکلات را از مسئولین شهرستانی و استانی خواستار شدند.

    IMG_7146 copy

    در این بازدید با توجه به تصاویری که ثبت شده است شاهد آن هستیم که ساختمان پارادایس با عدم رعایت مسائل زیست محیطی مسیر لوله آب های هرز و فاضلاب اش در فضای آزاد رها شده است و با توجه به آنکه باید چاه های سپتیک و دارای استاندار در مسیر شیب دار محوطه ساختمان زده شود اما با رانش زمین و عدم رعایت استانداردها فاضلاب های ساختمان در مسیر راه ارتباطی روستا رها می شود و چیزی جز بوی تعفن و خطرات سلامت جسمی نصیب اهالی نمی شود.

    با این وجود و با در پیش داشتن فصل گرما و رها شدن فاضلاب های آلوده در مسیر راه ارتباطی این روستا، لزوم پیگیری سریع و اقدامات لازم در رابطه با این مشکل از سوی مسئولین شهرستانی و بویژه اداره محیط زیست شهرستان رامسر قابل انتظار است.

    IMG_7175 copy IMG_7181 copy

    در ادامه، روند ساخت و ساز غیر مجاز ساختمانی با وجود اینکه در خارج از بافت در حال احداث می باشد مورد اعتراض اهالی روستا بود که خطر فرو ریختن ساختمان و رانش های چند باره این زمین و عدم پاسخگویی صاحبان این سازه از جمله این نگرانی ها بود.

    IMG_7154 copy

    IMG_7158 copy

    اعضای رابطین شورای اسلامی روستای لتر نسا در گفتگویی با خبرنگار ما گفتند: روستای لترنسا یکی از بهترین و زیباترین روستاهایی است که دارای چشم انداز زیبا و باغات کشاورزی بسیار است.

    ابوالفضل محجوب یکی از اعضای رابطین شورای اسلامی روستا افزود: در روستای لترنسا در زمان های گذشته بیش از ۳۸ خانوار زندگی می کردند و مشغول به فعالیت های کشاورزی و دامداری بودند.

    وی اظهار داشت: مشکلاتی همچون عدم حمایت از باغداران و دامداران در بخش های روستایی باعث شد که بسیاری از خانوارها از روستا مهاجرت کنند و باغات کشاورزی خود را در این راستا به افراد غیر بومی به فروش برسانند.

    حسین امینیان یکی دیگر از رابطین شورای اسلامی روستای لتر نسا در ادامه بیان کرد: حضور افراد غیر بومی و فصلی در روستا باعث شد تا ساخت و سازهای غیر اصولی و ساختمان های چند طبقه و غیر مجاز در دل جنگل ها و باغات کشاورزی انجام شود و این موارد تازه شروع بسیاری از مشکلات برای مردم روستا شد.

    وی تصریح کرد: رانش زمین ها و مسدود شدن راه ارتباطی روستا و به گل نشستن خودروها، مشکلات زیست محیطی و رها شدن فاضلاب این ساختمان ها، از بین رفتن باغات کشاورزی و مهاجرت روستائیان به تبع مشکلات به وجود آمده حکایت از روند خوبی برای روستاهای منطقه، بویژه روستای لتر نسا ندارد.

    IMG_7199 copy

    همچنین محمدرضا پورامینی دیگر عضو رابطین شورای اسلامی روستای لتر نسا با بیان اینکه تا بدین جا اقدامی از سوی مسئولین مربوطه انجام نشده است و همه ارگان ها مسئولیت را به گردن یکدیگر می گذارند، درخواست کرد: از مسئولین شهرستانی، استانی تقاضا داریم با اقدامات و تصمیمات لازم  هر چه سریعتر روند ساخت و ساز غیر مجاز یک ساختمان چند طبقه و همچنین مشکلات زیست محیطی و رها شدن فاضلاب ساختمان پارادایس در بین راه روستای لتر نسا را هر چه سریعتر رفع کنند.

    وی در پایان گفت: روستای لتر نسا در مسیر ارتباطی جاده دالخانی به جنت رودبار و منطقه تلارسر قرار دارد و کمربندی خوبی نیز برای کوتاه کردن مسافت و زمان در این مسیر می تواند باشد که در این زمینه نیز انتظار داریم تا مسئولین با همت و اراده جمعی خود جاده این روستا را آسفالت کنند تا موجب رفاه هر چه بیشتر مردم و اهالی روستا و همچنین دیگر مناطق روستایی متصل به این جاده شوند.

    IMG_7201 copy

    در ادامه محسن مداح بخشدار رامسر در گفتگویی با خبرنگار ما گفت: حتماً در اسرع وقت با فرماندار رامسر این مشکلات را مطرح می کنم و پیگیر خواهیم بود تا این مشکلات برطرف شود.

    وی افزود: برخی مشکلات وجود داشته در این تخلفات بر عهده بخشداری نیست و باید ادارات و نهادهای مربوطه با نامه نگاری ها و اقدامات لازم از روند این تخلفات جلوگیری کنند.

    برخی اهالی نیز در رابطه با مشخص نبودن مرز روستایی بین روستاهای گانکسر و لتر نسا انتقادات و اعتراضاتی را داشتند که بی ارتباط با موضوع این ساخت و ساز نبوده و طبق گفته های برخی از اهالی دهیاری روستای گانکسر مجوزهایی را بعد از اعتراضات به طو صوری برای ساختمان در حال احداث که در خارج از بافت است صادر کرده که مردم این کار را غیر قانونی دانستند و اعلام کردند که منطقه پارادایس در محدوده روستای لتر نساء می باشد و به دهیاری روستای گانگسر هیچ گونه ارتباطی ندارد.

    بخشدار رامسر در همین رابطه با بیان اینکه برخی از مناطق روستایی دچار مشکل مشخص نبودن مرز روستایی هستند خاطر نشان کرد: برای برطرف کرد این مشکل لازم است تا نمایندگان مردم در شواری اسلامی و دهیاری به همراه ریش سفیدان همان روستاها برای مشخص شدن موضوع با فرماندار و روئسای ادارات مربوطه جلساتی برگزار بشود و بعد از نظر سنجی ها با حضور نماینده تقسمیات کشوری استان مرز روستایی مشخص می شود.

    ابراهیم غنمی رئیس ادره بنیاد مسکن نیز در گفتگویی گفت: ساختمان فوق که در منطقه روستای لتر نسا در حال ساخت است خارج ار بافت قرار دارد و این کار خلاف قانون است.

    وی افزود: این ساختمان چه مجوز داشته باشد و چه مجوز نداشته باشد از نظر ما خلاف است و با توجه به اینکه بنیاد مسکن مدت زیادی است در این ارتباط نظرش را اعلام کرده باید مسئولین ارشد استانی و شهرستانی تصمیمات لازم را بگیرند.

    وی اظهار داشت: با توجه به قوانین، مراجع ذیربط می بایست روند ساخت این ساختمان را متوقف کنند و بنیاد مسکن نیز به عنوان یک اداره پاسخگو به این مراجع نظر خود را در رابطه با تخلف این واحد ساختمانی اعلام کرده است.

    IMG_7210

    محمدرضا نیاستی رئیس اداره محیط زیست رامسر نیز گفت: وجود تخلف در ارتباط با بحث محیط زیست و رها شدن فاضلاب ساختمان های در مسیر راه این روستا محرز شده است و تصمیمات لازم را در روزهای آینده در جهت رفع هر چه سریعتر آن را خواهیم گرفت.

    حال با همه این صحبت ها انتظار می رود مسئولین مربوطه با اراده ای جمعی اقدامات عملی خود را در رابطه با این تخلفات احراز شده انجام دهند تا هر چه زودتر مشکلات مردم این روستا حل شود.

    گفتنی است پیگیر تخلفات ساخت ساز غیر مجاز و زیست محیطی این روستا از طریق منابع مردمی خواهیم بود تا در روزهای آینده از روند اقدامات مسئولین که قول پیگری را دادند با خبر شویم و به منظور رفع هر چه سریعتر مشکلات مردم این مطالبات را رسانه ای خواهیم کرد.

    گزارش از پوریا جنت صادقی