پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ , Saturday 20 April 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 10410
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۱۶ فروردین, ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۱
  • شما اینجا هستید :اخبار شهرستان رامسر > خبر برگزیده > ویژه ها
  •   

    امروز یکی دیگر از مبتلایان به سرطان در رامسر تشییع شد/

    آیا متولیان سلامت کشور و متصدیان ایمنی پرتوهای طبیعی به فکر ساکنین رامسر هستند؟

    وجود تشعشعات و ساطع شدن امواج رادیو اکتیو در طبیعت رامسر و نیز بالابودن نرخ ابتلا به انواع سرطان در ساکنین رامسری موضوعی است که نگرانی هایی را در برداشته است و باید مراجع رسمی و متولیان سلامت بخصوص متولیان ایمنی پرتوها پاسخ رسمی، فنی و تخصصی خود را اعلام کنند.

    به گزارش نیمه پر رامسر، روزهای ۱۱ و ۱۲ فروردین دونفر از همشهریان ساداتشهری یکی پس از دیگری بدلیل ابتلا به همین بیماری درگذشتند.

    سوالی که در ذهن همگان بخصوص ساکنین رامسر کتالم و ساداتشهر همواره به علامت سوالی تبدیل شده این است که چرا آمار سرطان در شهر رامسر و کتالم و ساداتشهر بالاست؟

    آیا این مسئله با موج ابتلا به سرطان در ایران و بعضا جهان قرین است و ارتباطی به رامسر ندارد؟ یا این که فقط در رامسر است که آمار ابتلا به سرطان از متوسط نرم این آمار در کشور بالاست و ارتباط کمی با موج فزاینده سرطان در کشور دارد؟ آیا میتوان گفت این موضوع در رامسر ارتباطی به بالا بودن اورانیوم ناخالص در خاک رامسر و تشعشعات آن دارد؟

    از قدیم الایام تابلوی کوچک و ناخوانایی در رامسر خودنمایی میکرد که روی آن قریب به این مضمون نوشته شده بود: سازمان انرژی اتمی- مرکز پرتوهای طبیعی رامسر که هم اینک ساختمان شکیل این مرکز در منطقه سفیدتمشک رامسر خودنمایی میکند.

    امروزه از این که رامسر و ساکنین آن از حیث بالابودن میزان تشعشعات رادیواکتیو در معرض این امواج قرار دارد شکی نیست ولی تا اینجای مسئله ممکن است مشکلی نباشد، نگرانی و مشکل اصلی این است که به اذعان موافقان بی تاثیری این تشعشعات بر ساکنین و مخالفان تاثیرگذاری این تشعشعات کفه ی ترازو به کدام طرف سنگین تر می نمایاند؟

    تردیدی نیست که ملاحظات اجتماعی – اقتصادی و حتی امنیتی در ابراز نظرهای دوطرف لحاظ میشود، عده ای بنابر نظرات متخصصین این رشته و بدون ملاحظات یادشده ارتباط این تشعشعات با سلامتی انسان و ساکنین را کاملا رد میکنند و عده ای هم آمیخته با این ملاحظات با ابراز نظر محافظه کارانه به این مسئله نگاه بینابینی دارند و عده ای هم کاملا به صراحت ابتلا به سرطان را در ارتباط مستقیم با موضوع بالابودن سطح و حجم تشعشعات موجود در خاک آلوده ی به اورانیوم ناخالص طبیعی پیوند میدهند.

    حال سوال اصلی این است آنچه در واقعیت امر مشهود است وجود این تشعشعات و ساطع شدن و سرگردان بودن این امواج در طبیعت رامسر و نیز بالابودن نرخ ابتلا به انواع سرطان در ساکنین رامسر است و حداقل در این دو گزاره کسی شک و تردید ندارد و اما آیا این دو بهم چه میزان ارتباط کمی و کیفی دارد موضوعی است که باید مراجع رسمی و متولیان سلامت بخصوص متولیان ایمنی پرتوها پاسخ رسمی و فنی و تخصصی ابراز نمایند.

    به هر روی این معضل مانند هر موضوع مرتبط با سلامت جسم و روان مردم مانند آلودگی محیط زیست و فاضلاب، آلودگی دریا و دیگر آسیب ها بررسی و مد نظر قرار گیرد.

    تاکنون هم در فضای رسانه ای معدود نظرات مثبت و منفی اظهار شده ولی مانند همین متن حاضر نمیتواند مستند قرار گیرد چون از مراجع رسمی و حاکمیتی و تخصصی ابراز نظر قطعی و نهایی صورت نگرفته است.

    بعنوان مثال اخیرا در صدا و سیما به موضوع آداپته بودن فیزیولوژی و آناتومی بدن ساکنین شهروندان رامسر بخاطر قرار گرفتن همیشگی در معرض این امواج اشاره شده و رامسری ها را بخاطر داشتن ریه ی سازگار برای سفر به مریخ مناسب تشخیص داده شده ولی هیچگاه به این نکته اشاره نشده که اگر ریه و سیستم تنفسی در طول زمان بخاطر قرارگرفتن در معرض امواج یا تشعشعات پرتوهای طبیعی سازگار شده است سایر اندامهای دیگر مثل کبد، قلب، مغز، کلیه و سلولهای سایر اندامها چقدر قابلیت سازگاری با این امواج را دارد؟

    بنابراین بعنوان یک شهروند رامسر استدعا دارد مسئولین ذیربط در جایگاه ملی و استانی و محلی به این موضوع بعنوان یک مسئله و معضل نگاه جدی تری داشته باشند تا شاهد کاهش آسیب ها به سلامت جسمی بخصوص توقف و کاهش عوارض منفی در بعد ژنتیکی و کروموزومی به ویژه در نسل جدید باشیم.

    مهندس نصراله اکراسریان/ شهروند رامسر