پایگاه خبری تحلیلی رامسرنوین
  • گزیده اخبار :
  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ , Friday 29 March 2024
    Ramsarnovin.ir
    آرشیو سایت





  • کد مطلب : 10243
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۱۱ فروردین, ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۰
  • شما اینجا هستید :اخبار شهرستان رامسر > خبر برگزیده > ویژه ها
  •   

    در سایه نبود اراده مسئولانه:

    مانور کشف حجاب در خیابان های رامسر/ فضای شهر از بی قانونی ها مکدر شده است

    در این روزها که شاهد حضور خیل عظیمی از مسافران نوروزی به شهرستان رامسر هستیم در سایه عدم وجود اراده از سوی نهادهای مسئول در جهت برنامه ریزی بی بندباری های زیادی در سطح شهر و روستاهای رامسر به چشم می آید که جز بی قانونی محض نام دیگری بر روی آن نمی توان گذاشت و فضای شهر از این بی قانونی ها مکدر شده است.

    به گزارش نیمه پر رامسر، وجود ظرفیت ها و پتانسیل های گردشگری و توریستی در شهرستان رامسر موجب شده است تا همه ساله و در ایام ویژه سال گردشگران و توریست های داخلی و خارجی بسیاری با دارا بودن فرهنگ های مختلف به رامسر سفر کنند.

    ورود انواع فرهنگ ها اعم از نوع پوشش، گویش، رفتارها و دیگر موارد که از سوی گردشگران در فضای شهری و اجتماعی در معرض دید قرار می گیرد طبیعتا تاثیرات مثبت و منفی بسیاری را برای اقشار مختلف جامعه در همه سنین دارد.

    بر همین اساس باید گفته شود که اگرچه شاهد ارزش های فرهنگی از سوی برخی گردشگران و مسافران کل کشور در شهرستان زیبای رامسر هستیم اما در کنار این ناهنجاری های فرهنگی و اجتماعی بسیاری در شهر و مناطق توریستی مشاهده می شود که امنیت اخلاقی و از همه مهمتر قوانین اجتماعی نظام جمهوری اسلامی ایران را زیر پا می گذارد.

    این روزها که ایام خوش نوروز و سال جدید را سپری می کنیم مسافران و گردشگران زیادی مقصد سفر خود را شهرستان زیبای رامسر انتخاب کرده اند و تمهیدات فراوانی نیز از سوی ادارات مربوط برای خدمات دهی بهتر برنامه ریزی شده است اما آنچه این روزها مشاهده می شود این است که انگار مسئولین ارشد شهرستان و به طور ویژه تر اعضای ستاد تسهیلات نوروزی در رامسر که متشکل از نهاد ها و ادارات مختلفی است برای صیانت از امور فرهنگی، اعتقادی و مسائل مربوط به ناامنی های اخلاقی که از بارزترین آن را می توان به کشف حجاب برخی افراد دانست، هیچ برنامه ریزی و یا اراده ای برای جلوگیری از این بی قانونی ها را ندارند.

    جدای از پرداختن به مسئله حجاب از منظر شرعی و لزوم رعایت این فریضه دینی، نگاهی به قوانین در این حوزه، وجوب تمکین به قانون از طرف عموم جامعه را طلب می کند و در قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۶۲ صراحتا به این موضوع اشاره شده است.

    نکته ی حایز اهمیت در این نوشتار، اشاره به ایجاد ذهنیتی برای شهرستان رامسر می کند که فضا را برای برخی افراد معلوم الحال، مهیای عرض اندام کرده است و هیچ برنامه ریزی برای جلوگیری از این ناهنجاری ها نشده است.

    آنچه که مورد نظر است در این باب صرفاً برنامه ریزی و اقدامات امنیتی از سوی نهادهای نظامی و انتظامی نمی باشد بلکه برنامه ریزی درست از سوی متخصصان و کارشناسان فرهنگی نیز می باشد که با اراده جمعی زمینه های ارتکاب بی عفتی و بی حجابی و همچنین رفتارهای ناشایست اجتماعی را شناسایی و در جهت جایگزینی این بسترها ایده های نو و مفیدی را ارائه دهند.

    متاسفانه با وجود اینکه در ستاد تسهیلات شهرستان رامسر اراده ای بر این امر دیده نمی شود در این روزها بی بندباری های زیادی در سطح شهر و روستاهای رامسر به چشم می آید که جز بی قانونی محض نام دیگری بر روی آن نمی توان گذاشت.

    همچنین در کشاکش ناهنجاری های اجتماعی که متأسفانه در ملا عام شاهد آن هستیم، شنیدن برخی گفته ها از گوشه و کنار در باب رفتارهای خلاف عفت عمومی در خانه های ویلایی نمکی است بر زخم های فرهنگی جامعه و شهر که علاوه بر اقدامات در جهت ساماندهی اما باز هم دچار اشکال است.

    ولی براستی چرا؟

    آنچه که در این باب برای مان سوالات بی جواب زیادی را به وجود می آورد این است که آیا مسئولین مربوطه برنامه ای بلند مدت برای تغییر این ذهنیت برای شهرستان ندارند؟

    با توجه به سیاست گذاری ها و اجرای برنامه های مدون در این زمینه که باید از سوی فرمانداری به عنوان نهاد مسئول انجام بپذیرد آیا  برای سامان بخشیدن به این وضعیت اهتمام جدی دارند؟

    متاسفانه در عدم توجه نهاد های مورد اشاره، شاهد صحنه هایی زننده در معابر عمومی نظیر پارک ها و پلاژها و نقاط کوهستانی هستیم.

    این بی توجهی کار را بجایی رسانده است که برخی ساختار شکنان هیچ ابایی برای مانور بی بندوباری در انظار عمومی ندارند و اگر انتقادی هم انجام شود با بدترین رفتار از بی قانونی خود دفاع می کنند.

    در این بین عبور خودروهای چند صد میلیونی از کنار ماموران پلیس در حالی که سرنشینان آن کشف حجاب کرده اند به امری عادی مبدل شده است.

    البته باید گفته شود که آنچه مورد اشاره است فقط ناهنجاری بی حجابی از سوی بانوان و دختران نمی باشد بلکه در بسیاری از موارد پسران و مردان نیز با پوشش های نامناسب و بدون چارچوب در خیابان ها و مناطق توریستی ظاهر می شوند که این نیز جای انتقاد دارد.

    اما در رابطه با این مسائل آیا مسئولین ارشد انتظامی شهرستان هیچ دستوالعملی برای ماموران صادر نکرده اند؟ و آیا مسئولین اماکن توجهی به مجتمع های تجاری، و سرگرمی، پلاژها و مناطق ویژه توریستی می کنند؟

    مسئله آنجایی دردناک میشود که در غفلت مسئولین مربوطه برای انجام تکالیف قانونی، کار بجایی رسیده است که بسیاری از خانواده ها امکان حضور در مراکز تفریحی را به دلایل مورد اشاره از دست داده است.

    در انتها می طلبد تا نسبت به این نوع بی قانونی ها در سطح شهرستان به مسئولان ارشد استانی و شهرستانی هشدار داده شود که اگر این روند بی بندباری ادامه داشته باشد روزی فرا خواهد رسید که دیگر ارزش ها و رفتارهای اجتماعی قانونی جای خود را به ضد ارزش و رفتارهای غیر قانونی خواهند داد و بر همین اساس عدم رعایت قوانین در اشکال مختلفی ظهور و بروز خواهد کرد.