وقتی که مشکلی بنام بحران گریبانگیرمان می شود!!

چاپ

نیمه پر/ همیشه هراتفاقی وهر مشکلی که متوجه ما میشود ، به دنبال مقصر ویا عاملین این اتفاق میگردیم واین بسیار طبیعی است ، ولی از این موضوع نباید غافل شد که هیچگاه از اتفاقات گذشته درس نگرفته ونمی گیریم وبه منوال همیشه با ژست خردمندانه به دنبال عاملان حادثه میگردیم و شروع به تخریب دیگران میکنیم.

اتفاقات روزهای اخیر و بارش باران بیش از حد انتظار و فوت یکی از همشهریانمان همه را شوک زده کرد وفوت این شهروند حادثه ای سوزناک بود که تالم همه مردم را به دنبال داشت ، حال بی احتیاطی بود ویا سهل انگاری، بماند…

واما در زمستان سال گذشته وبارش برف ناگهانی وبه قول مسئولان سونامی سفید یادمان هست که بحرانی فراتر از این بحران گریبانگیر ما شده بود وبعداز تمام شدن بحران با الواح تقدیر وسپاس از تلاشگران ومسئولین تقدیر گردید و همه در آن لحظات مملو از عشق موفقیت گفتند که این خواهیم کرد وچنان می کنیم ولی خیلی زود همه چیز را به فراموشی سپردیم ویادمان رفت که در بحران سونامی سفید ما تجهیزات کافی ووافی نداشتیم، خودروهای مناسب نداشتیم وحتی نیروهای باتجربه و آموزش دیده نداشتیم ولی با اتحاد و همدلی ومساعدت استان های همجوار این فاجعه را پشت سر گذاشتیم. اما هیچگاه در سالی که گذشت وتابستانی که طی شد فکر زمستان را نکرده وهمه چیز را به دست زیبای فراموشی سپردیم.

شهرستان رامسر به خاطر نزدیکی بیش از اندازه کوه به دریا و عدم وجود موج شکن های کوهستانی وعدم لایروبی به موقع مسیر رودخانه ها و جویبار ها توسط اداره ذیربط آب منطقه ای ،وتجاوز به حریم رودخانه ها وعدم رعایت حریم جویبارهاوساخت وسازهای بی رویه در این مسیر همیشه بحران ساز خواهد بود.

باید قبول کنیم که سیستم ساختار شهری دچار مشکلی بسی بزرگ از گذشته بوده وهمچنان ادامه دارد، کلیه مسیر های آبهای روزمینی توسط خود شهروندان مسدود شده حال بامجوز ویا بدون مجوز.

اگر با مجوز بوده کارشناسان وقت در جایگاه کارشناسی نبوده وبه شهر خود خیانت کردند یا با اهرم پول و پارتی اخد مجوز نمودند و به اهداف خود رسیدند.

منظور من از پول، رشوه نبوده و نیست بلکه پس از ساخت و ساز بی رویه شهرداری محترم با جریمه های متعدد شامل ماده صد و غیره از این مقوله گذشته وامروز آسیب جدی به شهر وارد شده است.

به عنوان مثال در سالهای گذشته ساختمان شهرداری رامسر که طبقه زیرین آن کتابخانه بود هرگز دچارسیل و آب گرفتگی نمی شده، ولی بعد از ساخت مهمانسرای مخابرات در آنسوی خیابان یکی از بهترین کتابخانه های این شهر دچار حادثه گردید وهزاران کتاب نفیس ومرجع این از بین رفت وبا پیگیری های رئیس وقت اداره ارشاد ،آقای قاسمی هیچ ثمری نداشت که نداشت، از این مثال ها واتفاقات زیاد است ولی کو گوش شنوا.

در سیل روز های گذشته همون آقایانی که به دنبال مقصر ویا مقصرین میگردند ، ودر این مسیر ها عکس های یادگاری زیادی هم گرفتند، دیدند که کلیه کانالها وراه های معبر آب های سرگردان توسط شرکت های محترم آب و برق و گاز و مخابرات مسدود شده بود و در بعضی از کوچه ها وخیابانها همان افرادی که فریاد وا مصیبتا سر میدادند حریم رود ها را رعایت نکرده و یا کانالها را خودشان مسدود کردند ویا داخل کانال ها دیوار کشیدند.

مهمترین مسئله امروز اینست که ما در شهرستان رامسر به غیر از کمیته بحران که در فرمانداری مستقل است، باید یک تشکلی سازماندهی گردد که کلیه نیروهای امدادی وستادی در آنجا مستقر و در یک فرماندهی واحد و با یک شماره تلفن خاص در مواقع بحران پاسخگوی مردم باشد، و شهروندان ما بدانند که در چنین مواقعی به کجا زنگ بزنند واز کجا کمک بخواهند واین تشکل باید به دو بخش شهری و روستایی تقسیم گردد و از کلیه نیروها به نحو احسن استفاده گردد که با همدلی و اتحاد  هر بحرانی را مهار کنند.

باید فکری اساسی برای نه این بحران ،بلکه همه اتفاقاتی که منتهی به بحران میشود کرد ،باید اعتبارات خاص برای خرید تجهیزات لازم در نظر گرفت ،باید به طور جدی با متخلفان و متجاوزین حریم رودخانه ها برخورد کرد ،باید کانالها ی داخل شهر که بهر دلیلی مسدود شده ویا نازک تر گردیده تعریض گردد ،باید با برنامه ریزی از این نعمت الهی واز این آبهای سرگردان بهره برداری نمود ونگذاریم بیهوده نابود شود وباید تمام کسانی که به دنبال مقصر ویا عوامل تقصیر میگردند از آن ژست خاص خارج شوند وبه جای همه این کارها راهکار های خوب وجدی ارائه کنند تا خدای ناکرده هرگز هیچ بحرانی سراغ شهر ودیارمان نیاید . باید از این بحران ها درس گرفت وفرصت هارا غنیمت شمرد ونعمتهای الهی را نقمت ندانیم وخدا راشاکر شویم واز نعمت ها به نحو احسن بهره برداری نماییم.

سید داریوش قانع/ وبلاگ رامسر چه خبر