رزم جامه ای بر پیکر اقتصاد

چاپ

اختصاصی/ به گزارش نیمه پر رامسر، دو سال و یک ماه و هشت روز از ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی توسط رهبر عزیز انقلاب اسلامی می گذرد، امسال پنجمین سالی است که در دهه ی نود، نام اقتصادی بر خود می گیرد. اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل.

در قوه ی مجریه آقای سخنگو می گوید اقتصاد مقاومتی از امسال اجرا می شود. نگارنده ضمن عرض خداقوت به تمام آنان که تا کنون از اقتصاد مقاومتی “سخن” گفته اند و با آرزوی موفقیت برای آن هایی که با عزم جهادی وارد “عمل” شده اند، نکات مختصری را به عرض دغدغه مندان این عرصه می رساند.

۱٫ اقتصاد مقاومتی الگویی است برای حفظ و صیانت از نظام اقتصادی یک کشور در برابر تلاطم های اقتصاد جهانی. به زبان ساده، اگر کشور ما یکی از اعضای اتحادیه ی اروپا هم بود، با اوضاعی که امروز در اقتصاد جهان شاهدیم، برای رسیدن به توسعه ی پایدار اقتصادی راهی جز حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی نداشت. یونان امروز یک مثال بارز پیش چشم ماست. نه درگیر جنگ نظامی بود و نه خشکسالی به سراغش آمد! از قضا رابطه ی خوبی هم با ایالات متحده امریکا داشت. اما دیدیم تلاطم های ناشی از بحران مالی حوزه یورو چگونه اقتصاد این عضو اتحادیه اروپا را به خاک سیاه نشاند. بانک هایی که یکی پس از دیگری ورشکست شدند و سیاستمدارانی که به امید وام های اتحادیه اروپا در این گرداب دست و پا می زنند. این وضعیت کشوری است که اگر نظام اقتصادی خود را در برابر تلاطم های اقتصاد جهانی مقاوم کرده بود، امروز با چنین بحران اقتصادی مهلکی دست و پنجه نرم نمی کرد.

۲٫ در کشور ما ضرورت اجرای الگوی اقتصاد مقاومتی دو چندان است. جمهوری اسلامی ایران هم مانند سایر کشورها، در معرض تلاطم های اقتصادی جهان قرار دارد. اما آن چه که ضرورت مقاوم سازی اقتصاد در ایران را مضاعف می کند، جنگ تمام عیار اقتصادی است که در سال های اخیر علیه ما به راه انداختند. تحریم هایی که اگر علیه هر یک از کشورهای اروپایی وضع شده بود، شاید امروز اثری از حیات اقتصادی در آن کشور نمی دیدیم.

بدیهی است که این هجوم اقتصادی علیه ملت ایران، نیاز به دفاع دارد، تجربه ثابت کرد راه این دفاع، مذاکره نیست چرا که طرف های غربی به نوشته های روی کاغذ پای بند نیستند. اگر بودند، بعد از اجرای برجام تحریم های جدیدی علیه ما وضع نمی کردند. به عنوان مثال، سه روز پیش وزارت خزانه داری امریکا دو فرد و شش شرکت ایرانی را به اتهام ارتباط با برنامه های موشکی کشورمان تحریم کرد این یعنی تحریم ها ادامه دارند، فقط بهانه ها عوض شدند.

تنها راه دفاع در برابر این حملات، اقتصاد مقاومتی است. رزم جامه ای بر پیکر اقتصاد کشورمان.

۳٫ اصول ۲۴ گانه “سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی” با یک جست و جوی ساده اینترنتی در دسترس شما خواهند بود. مروری بر این اصول به خوبی نشان می دهد که اقتصاد مقاومتی نه تنها به معنای ریاضت اقتصادی نیست، بلکه هیچ قرابتی نیز با آن ندارد.

۴٫ اقتصاد مقاومتی به معنای بستن درهای اقتصاد کشور به روی بازارهای جهانی نیست، اما می خواهد “تکیه گاه” تمام عرصه های اقتصادی در داخل مرزها باشد، در این جنگ اقتصادی، هر عرصه ای که تکیه گاهش خارج از کشور باشد مورد هجوم دشمن قرار خواهد گرفت و به ما ضربه خواهد زد.

بعد از تصویب برجام، شواهد حاکی از این بود که ورود گروه های تجاری و گردشگران خارجی به کشور افزایش یافته است. این عرصه ای نو پیش روی اقتصاد کشور بود که تکیه گاهش خارج از مرزهای ما قرار داشت. دشمن بلافاصله این فرصت اقتصادی را هدف حمله ی خود قرار داد. کنگره امریکا با تصویب طرحی، اتباع ۳۸ کشور جهان را به دلیل سفر به ایران تحت نوعی تحریم سیاسی قرار داد. با وجود تعهدات امریکا در برجام، این مصوبه با امضای رییس جمهور امریکا به قانون تبدیل شد.

۵٫ در روزهای نخست سال جدید، رییس جمهور محترم با سفر به یکی از مناطق آزاد تجاری، این مناطق را به عنوان یکی از فرصت های مهم اقتصاد مقاومتی معرفی کردند.

آیا به راستی مناطق آزاد کشور ما با وضعیت فعلی می توانند به اقتصاد مقاومتی کمک کنند؟

اصل یازدهم سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی پاسخ این سوال را می دهد:

“توسعه حوزه عمل مناطق آزاد و ویژه‌ی اقتصادی کشور به منظور انتقال فناوری‌های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و تأمین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج.”

آیا رسالت اصلی مناطق آزاد ما در وضع کنونی گسترش تولید داخلی و صادرات است؟

امروز مناطق آزاد ما عمدتا دروازه ی واردات کالاهای غیرضروری به کشور هستند و مدیریت مناطق آزاد کشور اعتقاد چندانی به توانمندی های تولیدکنندگان داخلی ندارد. اگر عزمی برای ایجاد تحول در این وضعیت نباشد، حمایت از مناطق آزاد فعلی هرگز به معنای حمایت از اقتصاد مقاومتی نخواهد بود.

تحریم های نفتی علیه کشورمان در سال های اخیر نشان داد که راهی جز حرکت به سمت اقتصاد مستقل از نفت نداریم.

افزایش تولید محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی به جای تکیه بر فروش نفت خام، پرهیز از خام فروشی مواد معدنی، افزایش تنوع در منابع درآمدی کشور، پرهیز از واردات کالاهایی که مشابه آن ها در داخل تولید می شوند، حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان، توجه ویژه به برقراری عدالت اقتصادی و استفاده بهینه از ظرفیت عظیم نیروی انسانی جوان کشور از ارکان مهم اقتصاد مقاومتی هستند که ان شاء الله مورد توجه تصمیم سازان، تصمیم گیران و مسئولین اجرایی کشور قرار داشته باشند.
ما مردم نیز موظفیم در این مسیر با اراده جمعی به سمت اصلاح الگوی مصرف و حمایت جدی و متعصبانه از تولیدات داخلی حرکت کنیم تا برنامه ریزی ها و اقدامات مسئولین به ثمر برسد، ان شاء الله.

با آرزوی تعجیل در ظهور حضرت ولی عصر (عج)

آرمان آذرگون/ مسئول بررسی و تحلیل بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گیلان